Membres del voluntariat lingüístic de l’UJI insten la comunitat universitària a defensar els seus drets d’ús de la llengua

07/12/2016 | SCP

El Voluntariat Lingüístic de la Universitat Jaume I ha celebrat una taula redona amb el títol «A l'UJI, per què no en valencià?» on s’ha instat els assistents a promoure el valencià i reivindicar els seus drets lingüístics.

En primer lloc, David Vicente ha explicat com funciona el voluntariat i quines accions es duen a terme des d’aquest programa impulsat des del Servei de Llengües i Terminologia juntament amb l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i la Solidaritat. Segons ha explicat, el voluntariat està adreçat a tots els membres de la comunitat universitària i té com a objectiu promoure el valencià en l’àmbit universitari. Per a això, des del voluntariat es duen a terme accions com ara les parelles lingüístiques, per a ajudar persones que volen aprendre valencià o perfeccionar-lo, o les trobades «UJI llengües» en les quals participa estudiantat internacional i de l’UJI per a fer intercanvis lingüístics.

No obstant això, Vicente ha remarcat que «no sols es vol promocionar el valencià, sinó anar més enllà i assolir un sistema educatiu universitari que es base en el respecte a la llengua i l’exercici real dels drets lingüístics». En aquest sentit, ha apuntat que s’ha de conscienciar tant el professorat com l’estudiantat que si una llengua no s’utilitza es torna minoritzada, amb la consegüent pèrdua tant de la llengua com de la cultura pròpia del poble. Finalment, ha explicat que dins del voluntariat estan previstos nous projectes com ara xarrades, cicles de conferències, un racó de lectura o trobades de voluntaris.

A continuació, Irene Remón ha abordat la seguretat lingüística. Així, ha explicat que s’ha de garantir que la llengua vehicular d’una assignatura no es pot canviar una vegada iniciades les classes i ha fet referència al Manual d’usos lingüístics de l’UJI i a la importància de conèixer les normatives per tal d’exigir a la Universitat que les complisca. No obstant això, ha posat en relleu que a l’UJI tan sols hi ha un 19,69% de docència en valencià davant un 74,96% en castellà. «Tenim dret a adreçar-nos, fer els exàmens i les presentacions en la llengua que vulguem. En la situació de discriminació que viu la nostra llengua, la forma més eficaç de defendre-la és utilitzant-la», ha afirmat Remón.

Per la seua part, Anna Albert ha analitzat el valencià a la Universitat fent referència als Estatuts de l’UJI, en els quals s’estableix l’ús prioritari del valencià, i també al Manual d’usos lingüístics. Albert ha explicat que a l’UJI les accions de difusió i els correus electrònics s’han de fer en valencià i que els documents administratius també estan tots en aquesta llengua. Tot i així, també ha reivindicat la necessitat que hi haja un major nombre de crèdits de docència en valencià i més opcions de cursar estudis complets en aquesta llengua.

Per a concloure, Hèctor Adsuara ha afirmat que, a més de defensar la llengua a través del seu ús tant en l’àmbit acadèmic com fora d'aquest, és molt important associar-se amb organismes culturals o polítics que defensen la llengua perquè hi haja un moviment social. En aquest sentit, ha animat els assistents a formar part del voluntariat lingüístic de l’UJI.