Mateo: «No es posarà fi a les malalties si no tractem el problema de les persones»

13/07/2016 | SCP

La doctora en Ciències Químiques i presidenta d’Inesfly Corporation, Pilar Mateo, ha assegurat en la Universitat Jaume I que «no es posarà fi a les malalties si no tractem el problema de les persones» perquè, al seu parer, cal emprendre una actuació global que es centre en la situació de les persones que pateixen algunes malalties com el zika, el dengue, la malària, la leishmaniasis o el chikungunya i no abordar únicament el tractament de la malaltia.

Mateo ha impartit la conferència de clausura «Chagas, la enfermedad de los silenciados» en el curs pràctic d’estiu «Medicina y laboratori: coneixements i necessitat», que s’ha desenvolupat durant dos dies de la passada setmana i dos d’aquesta a la universitat pública de Castelló. Durant la conferència, la doctora ha explicat els seus començaments en el control de plagues i com les seues investigacions han derivat cap l’especialització en insectes que propaguen malalties.

La doctora, qui s’ha preguntat diverses vegades al llarg de la conferència, sobre si el chagas, per exemple, és una malaltia endèmica o una malaltia de pobresa, ha indicat que en aquest cas, com molts altres, «és fonamental controlar el vector en el lloc on habiten les persones, millorar les seues condicions de vida, perquè així es podrà controlar la malaltia».

Mateo ha assegurat que en el cas de les malalties endèmiques, «cal una actuació integral que s’iniciaria amb el control del vector en les vivendes, per continuar amb el tractament clínic i per últim, però molt important, l’educació en higiene i salut de la població». En la seua opinió «la mobilització social és fonamental» per reconèixer el problema i les possibles solucions, entre les que destacaria l’educació en salut.

La responsable de l’empresa Inesfly Corporation, qui ha desenvolupat diverses patents amb productes microencapsulats que actuen en diferents etapes del cicle dels insectes per a què no evolucionen a un estat superior mitjançant un producte de pintura, ha parlat també dels projectes de mobilització social en els que participa com el «Movimiento de Mujeres Indígenas del Mundo», la Fundación Pilar Mateo. Ciencia y conocimiento en acción, o el seu últim treball per a transmetre el coneixement d’una forma senzilla, com la sèrie documental «Microasesinos» creada amb el Canal Historia. L’empresa compta amb un centre d’investigació a València i dues plantes de producció en Ghana i Congo «perquè és fonamental implicar a la població dels països implicats», ha comentat.

Pilar Mateo és doctora en Ciències Químiques per la Facultat de Química de la Universitat de València i pel Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). Doctora honoris causa per la Universitat Anàhuac de Mèxic. Alta Distinció de la Generalitat Valenciana; Premi Convivència Fundació Manuel Broseta, UNICEF en Salut i Medi Ambient. Medalla d'Or Gascó Oliag al Mèrit Professional pel Col·legi Oficial de Químics d'Espanya i Premi Europa en Noves Tecnologies, entre d'altres.

Imatges

Vídeo de la conferència