Els candidats joves de les principals forces polítiques exposen les seues propostes en matèria educativa

27/06/2016 | SCP

•  debat-candidats-joves Debat_electoral_estudiants_16DLL07

FOTO: Damián Llorens

•  debat-candidats-joves Debat_electoral_estudiants_16DLL44
  •  debat-candidats-joves Debat_electoral_estudiants_16DLL14

Els candidats joves de la Comunitat Valenciana al Congrés dels Diputats i Senat de les quatre principals candidatures han participat en un debat sobre política educativa, organitzat pel Consell de l’Estudiantat de l’UJI amb motiu de les Eleccions Generals del 26 de juny. En el debat han participat Vicente Blay, pel PP; Maria Such, pel PSOE; Marta Sorlí, per A la valenciana, i Jesús Salmerón, per Ciutadans, els quals han exposats els seus punts de vista sobre el pacte educatiu, la LOMCE i el 3+2; el sistema de beques i la política d’igualtat i l’educació i educació privada versus educació concertada.

Pel que fa al pacte educatiu i la LOMCE, Maria Such ha advocat per una derogació d’aquesta llei per «no estar consensuada i pels valors de meritocràcia, competitivitat i rendibilitat que transmet, els quals han impedit que molta gent accedisca a l’educació per falta de recursos econòmics». Per la seua part, Salmerón ha coincidit amb la candidata del PSOE en la necessitat d’un pacte consensuat que tinga en compte tota la comunitat educativa perquè «l’educació s’ha utilitzat com un arma dels partits polítics», una idea que també ha compartit Sorlí, que ha criticat la gran retallada en drets educatius que s’ha experimentat. Enfront d'això, Blay ha aportat algunes xifres sobre el descens en l’abandonament escolar i la pujada d’alumnat en formació professional.

Quant a les beques, el candidat de Ciutadans ha defensat una política de beques per a la igualtat en l’accés a la universitat que arribe a tot l’estudiantat independentment del tipus de centre «perquè són un dret de la ciutadania» i també beques d’excel·lència per als millors expedients. Per la seua part, Sorlí ha subratllat la importància de les beques com a mecanisme d’equilibri que garantisca l’accés en igualtat de condicions. Així, ha advocat per l’eliminació de la nota de tall de les beques i més dotació, a més d’un preu just de la matrícula. En aquest sentit, Blay ha puntualitzat que l’excel·lència no és el que es prima actualment en les beques, atès que la nota de tall és d’un 5,5, i ha destacat l’augment per part del PP del pressupost per a beques. Finalment, la candidata del PSOE ha reiterat que és fonamental garantir l’accés i la igualtat d’oportunitats amb les beques com a dret i ha afirmat que s’han produït retallades substancials en aquest sentit.

Sobre l’educació pública i la concertada, la candidata per A la valenciana ha assenyalat que les escoles concertades tenen com a objectiu suplir les necessitats de les escoles públiques però «s’ha fet un negoci d’aquesta política» i ha defensat la necessitat que hi haja una igualtat davant la llei quan es parla de diners públics. Per la seua part, el candidat del PP ha afirmat que «donar suport als centres concertats és apostar per la igualtat educativa perquè únicament es garanteix si es pot escollir». En aquesta línia, el candidat de Ciutadans també ha defensat l’educació pública però no en detriment de la concertada perquè també és necessària. «Són dos models complementaris i s’ha de donar la possibilitat de decidir on es vol estudiar. No volem revertir la concertada fins que no es tinga un altre sistema», ha apuntat. Per últim, Such ha assenyalat que des del PSOE no s’està en contra de l’educació concertada, però «s’han de garantir els serveis públics perquè siguen de qualitat i per a això s’ha de privilegiar la pública».

Vídeo en diferents formats