Experts destaquen el paper clau de la perspectiva de gènere per al desenvolupament sostenible

14/12/2015 | SCP

•  congres-cooperacio _MG_1899in

Inauguració de la jornada. | FOTO: Àlex Pérez

La Universitat Jaume I ha celebrat el IV Congrés Internacional de Cooperació al Desenvolupament, organitzat per l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat (OCDS), que en aquesta edició ha abordat el tema del «Gènere i desenvolupament». L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència de la vicerectora d’Internacionalització, Cooperació i Multilingüisme, Inmaculada Fortanet; la directora de l’OCDS, Carmen Lázaro, i el director de Cooperació i Solidaritat de la Generalitat Valenciana, Federico Buyolo.

Per a obrir el congrés, s’ha celebrat la taula redona «Gènere, Drets i Desenvolupament», moderada pel vicerector d’Internacionalització i Cooperació de la Universitat de València, Guillermo Palao, en la qual han participat Pamela Villalobos, de la Comissió Econòmica de Nacions Unides per a Amèrica Llatina i el Carib; José Carlos Ferrer, de UN WOMEN; José Díaz Lafuente, professor associat de Dret Constitucional de l’UJI, i Carmen Lázaro, directora de la OCDS en nom de Nava San Miguel, de FIIAPP-SGCID.

Villalobos ha destacat la importància de l’autonomia econòmica, física i de presa de decisions de les dones. Així, ha fet referència al decreixement de la participació laboral de les dones en l’última dècada i la feminització de la pobresa atès que, encara que la situació de pobresa està baixant, en el cas de les dones d’Amèrica Llatina ha augmentat. En aquest sentit, ha apuntat que l’ocupació de les dones es concentra en sectors de baixa productivitat, que la major part del seu temps està dedicat a treball no remunerat i que una de cada tres dones no té ingressos propis. Davant aquestes dades, ha presentat un estudi que mostra l’important descens de la pobresa que es produiria si es superara la bretxa de participació en el mercat de treball i salarial. «Sense igualtat de gènere el desenvolupament sostenible no és desenvolupament ni sostenible» ha conclòs.

Per la seua part, Ferrer ha iniciat la seua intervenció afirmant que «el problema i la solució de la desigualtat de gènere també implica als homes i és ací on hem de començar a treballar». Quant a gènere, drets i desenvolupament ha assenyalat que és clau l’empoderament econòmic de les dones perquè sense aquest és generen desigualtats en l’àmbit polític, social i jurídic. «Aquesta falta d’empoderament econòmic està excloent a les dones de les taules de negociació i dels àmbits de decisió política i econòmica. No podem garantir els seus drets si no estan representades on es determinen aquests drets» ha apuntat. Pel que fa a la nova agenda del desenvolupament per al 2030 ha destacat el paper fonamental de les universitats i les institucions per a determinar com es van a mesurar els 169 indicadors establerts.

D’altra banda, en la mateixa línia que Villalobos, Ferrer ha posat de relleu la insostenibilitat de la diferència salarial, atès que en el millor dels casos hi ha una diferència del 30%, i la necessitat d’abordar la ruptura d’estereotips i enfortir l’acció. A més, ha fet una crida al sector privat, un «agent fonamental en l’aplicació de la nova agenda i en la reducció de les desigualtats perquè quan el sector privat done suport real a les polítiques de conciliació i igualtat és quan consagrarem en l’àmbit social una igualtat de gènere vertadera».

Díaz ha assenyalat que la lluita per la igualtat ha de ser transversal en tots els objectius de l’agenda 2030. Així mateix, ha posat de relleu la dificultat de mesurar els indicadors i desenvolupar una metodologia per a una implementació real per part dels estats i ha incidit en la importància d’aplicar un enfocament de drets humans. També ha fet referència a la importància de les noves masculinitats en el treball de la cooperació al desenvolupament amb l’adopció de postures més igualitaris per part dels homes. «Existeixen raons i beneficis directes per a la societat, des d’una perspectiva de desenvolupament, del canvi en els homes cap a posicions igualitàries. Els països més igualitaris es desenvolupen més i augmenta la qualitat de vida de les persones» ha apuntat.

Finalment, Lázaro ha assenyalat el paper rellevant que han tingut les universitats en els canvis de polítiques. A més, ha destacat la importància d’incorporar nous indicadors per a mesurar l’impacte de gènere i de verificar bé els mitjans de que es disposen per a arribar als objectius. També ha recordat la necessitat de no perdre la perspectiva local a pesar del context globalitzat.

El Congrés ha comptat amb la col·laboració de la Unitat d'Igualtat, l’Institut d'Estudis Feministes «Purificación Escribano», la Fundació Isonomia, la Universidad Autónoma de Madrid, la Universitat de les Illes Balears, la Universitat de València, la Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea, la Universidad de Sevilla i l’Observatorio de la Cooperación Universitaria al Desarrollo. Així mateix, ha comptat amb la subvenció de la Secretaría General de Cooperación Internacional para el Desarrollo de Jornades y Congresos relacionats amb la Cooperació al Desenvolupament.

Fotografies