Climent: «El progrés d’un país i una societat depèn de la seua capacitat de formar a la població» El rector de l’UJI també destaca en una taula redona organitzada per la RSEAPV l’impacte positiu de la formació universitària en l’ocupació i en la reducció de la taxa d’atur

06/11/2015 | SCP

Els cinc rectors de les universitats públiques valencianes: Esteban Morcillo, de la Universitat de València Estudi General; Francisco Mora, de la Universitat Politècnica de València; Manuel Palomar, de la Universitat d'Alacant; Jesús Tadeo Pastor, de la Universitat Miguel Hernández d'Elx i Vicent Climent, de la Universitat Jaume I de Castelló, han participat en una taula redona organitzada per la Reial Societat Econòmica d'Amics del País de València (RSEAPV) sota el títol «El valor social de les universitats». Vicent Cebolla, director de la RSEAPV, ha sigut l'encarregat de moderar aquesta taula que s'ha celebrat en el Conservatori Professional de Música de València.

En la seua intervenció, el rector de la Universitat Jaume I ha analitzat l’impacte de l’educació superior en la societat i ha destacat la correlació significativa entre la capacitat d’una societat de formar els seus membres i les possibilitats d’aquests de generar riquesa i progrés. «En aquest context en què ens trobem, ara més que mai la vertadera riquesa de les nacions són els seus recursos humans, la seua ciutadania. El progrés d’un país, d’una societat, depèn de la seua capacitat de formar -i de formar de la millor manera possible- la seua població. És el coneixement, i per tant la formació, el principal vector que determina les possibilitats de progrés -i no només econòmic- dels pobles» ha assenyalat.

Vicent Climent ha recordat que pel que fa a l’oferta vinculada a la població en edat de cursar estudis superiors, Espanya està 4 punts per baix de la mitjana de la Unió Europea i 6 punts per baix de la mitjana de l'OCDE. «Quan de vegades es diu, amb una total inconsciència, que a Espanya hi ha moltes universitats i molts estudiants universitaris, caldria recordar que la taxa d'accés als estudis superiors és del 52% sobre el total de la població en edat d'ingrés, mentre que al Regne Unit aquesta taxa s'eleva al 67% i als Estats Units al 71% de les seues poblacions. Aquestes dades ens haurien de fer reflexionar molt seriosament com a país sobre què estem fent i què volem per al nostre futur» ha manifestat el rector.

En el seu anàlisi, el rector de l’UJI també ha fet referència a l’impacte positiu que té la formació universitària en l’ocupació. Segons les dades de l'EPA al tancament de l'any passat, la taxa d'atur al conjunt de la societat espanyola és del 23,7% de la població, un percentatge que es redueix al 14,2% de la població amb estudis universitaris i al 4,2% de la població amb doctorat. «Quan moltes vegades es diu que la universitat és una fàbrica d'aturats, més bé hauríem de dir que la Universitat és l’únic escut realment efectiu davant la lacra de la desocupació, l’única garantia que tenen els individus per a fugir d'aquest drama social i personal» ha destacat Climent.

Per últim, Climent ha defensat tant la formació en valors per a formar millors ciutadans com la formació al llarg de la vida com a desenvolupament permanent que ha d’acompanyar el procés vital de qualsevol esser humà. «Allò que s'apren durant l'etapa universitària no és suficient per a poder transitar pel món professional durant tota la vida laboral, sinó que més bé és una mena de bagatge de base que ha d'anar creixent i alimentant-se dels nous avanços en cadascun dels camps del coneixement» ha apuntat. «En aquest camp les universitats, i de manera molt especial les universitats públiques valencianes, portem anys treballant per a desenvolupar una oferta capaç de satisfer les necessitats d'actualització continua que ens exigeix el temps actual» ha afegit Climent.