Pilar Bayer i Antoni Miró reben les medalles d’honor de la Xarxa Vives

25/07/2015 | SCP

La seu de la Universitat Oberta de Catalunya va acollir el divendres 10 de juliol de 2015, l'acte de cloenda del curs 2014/2015 a les universitats dels territoris de parla catalana. Les 21 universitats de la Xarxa Vives van homenatjar amb la imposició de la Medalla d’honor de la institució a la matemàtica Pilar Bayer i, a proposta de la Universitat Jaume I, a l'artista plàstic Antoni Miró.

Jordi Quer, professor de Matemàtica Aplicada de la Universitat Politècnica de Catalunya, va destacar en la seua laudatio que Pilar Bayer «és una entusiasta de la seua feina i aconsegueix encomanar la seua passió per les matemàtiques i les seues ganes d’aprendre», i va afegir que la comunitat científica catalana «li ha d’agrair que haja posat el nostre país en el mapa internacional de la teoria de nombres».

Al seu torn, Carles Cortés, vicerector de Cultura, Esports i Política Lingüística de la Universitat d’Alacant, va lloar la figura d'Antoni Miró per la seua «mirada particular i crítica, que s'ha traduït en milers d'obres amb gran càrrega social».

Finalment, el president de la Xarxa Vives i rector de la UOC, Josep A. Planell, va destacar en la seua intervenció que la Xarxa està preparada per fer front a un compromís «de cooperar i competir sense por, perquè aquest és el camí per ser millors». En aquest sentit, va recordar que «ho hem hagut de fer, de vegades a contracorrent i confiem poder fer-ho ben aviat amb la complicitat política necessària per tal d'arribar a bon port». Planell va felicitar els homenatjats i va dir que Pilar Bayer i Antoni Miró han desenvolupat les seues respectives carreres professionals amb «risc, originalitat i persistència».

Pilar Bayer Isant és catedràtica d’àlgebra de la Universitat de Barcelona. Doctorada en matemàtiques per la UB l’any 1975, ha estat professora de les universitats Autònoma de Barcelona, Regensburg (Alemanya 1977-1980) i Santander i és fundadora del Seminari de Teoria de Nombres de Barcelona. Les seues publicacions versen sobre funcions zeta, formes automorfes, equacions diofantines i corbes de Shimura, àmbits en els quals ha dirigit 12 tesis doctorals.

Antoni Miró naix a Alcoi el 1944 i treballa al Mas Sopalmo. El 1965 funda el Grup Alcoiart amb Massià i Mataix, i el 1972 el Gruppo Denunzia a Brescia. Artista plàstic de renom internacional, la seua obra, promotora dels valors ètics i estètics que caracteritzen la cultura del País Valencià, entranya un objectiu social emmarcat en la comunicació estètica. És un autèntic dinamitzador cultural que impulsa exposicions d’altres artistes i d’actes culturals no només vinculades al món de les arts plàstiques. Són nombroses les exposicions dins i fora del país, així com els premis i mencions rebuts: Acadèmic d’Itàlia, Diploma d’Honor de la Corner Academy de Londres, Membrede la Fundació Maeght de Saint-Paul, Membre de la Verein Berliner Kunstler, etc. La seua obra ha estat estudiada per crítics com Aguilera Cerni, Daniel Giralt-Miracle, Carles Cortés o Wenceslao Rambla, entre molts altres. Miró és un artista, valedor de la cultura valenciana, que sempre defensa i promou, i per la qual lluita.