Responsables del projecte LliureX destaquen l’èxit d’implantació d’aquest programari lliure en l’àmbit educatiu

16/02/2015 | SCP

La II Jornada sobre la Innovació Educativa amb l'ús de LliureX, organitzada per la Unitat de Suport Educatiu de la Universitat Jaume I en col·laboració amb el Centre de formació, innovació i recursos educatius (CEFIRE) de Castelló, ha donat a conèixer les principals novetats d’aquest projecte d’innovació tecnològica aplicat al sistema educatiu i basat en programari lliure. L’acte d’inauguració ha comptat amb la presència del rector de l’UJI, Vicent Climent; la directora general de Tecnologies de la Informació de la Generalitat Valenciana, Sofía Bellés, i el coordinador del projecte LliureX a l’UJI, Julio Pacheco.

Climent ha afirmat que «una de les tasques més importants de la societat actual és l’educació» i ha afegit que «si hi ha un àmbit on les tecnologies de la informació i la comunicació han destacat per la seua potencialitat és en l’àmbit educatiu». En aquest sentit ha destacat la importància de consolidar l'ús de les TIC basades en programari lliure en l'aprenentatge i ha afirmat que «la cooperació entre l’administració autonòmica i les universitats valencianes en aquest àmbit ha revertit en un benefici social important com és la capacitació dels mestres de la Comunitat Valenciana en competències digitals LliureX». Finalment, ha recordat que l’UJI va ser la primera institució en la que es va posar en marxa la implementació de LliureX i ha destacat el lideratge de la institució en el desenvolupament i promoció de l’ús d’aquest programari als centres d’ensenyament.

Per la seua part, Bellés ha explicat que LliureX és un sistema operatiu que compta amb més de 400 aplicacions informàtiques i recursos educatius i que està implantat en més de 1.500 centres d’infantil, primària i secundària del sistema públic valencià. La directora ha qualificat el projecte, que enguany compleix 10 anys, de «cas d’èxit i referent» tant en l’administració com en els centres educatius. «LliureX no sols està present en el sistema educatiu i en l’administració sinó que també hi ha descàrregues per part dels ciutadans, empreses, universitats, centres educatius d’altres comunitats autònomes i d’altres països» ha apuntat. Així, ha assenyalat que en 2014 es van realitzar més 25.000 descàrregues de la distribució en 95 països, sobretot en Llatinoamèrica.

En la jornada, a més d’exposar les diferents novetats del programari LliureX, s’ha explicat el centre de control de LliureX, l’eina d’idiomes LliureX-Lab i el control de l’aula de la mà dels responsables i col·laboradors del projecte David Moltalvá, Julio Pacheco, Juan José Felis, Angel Berlanas i Javier Estellés.

LliureX és un projecte realitzat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana amb l’objectiu d’introduir les noves tecnologies de la informació i la comunicació basades en programari lliure en el sistema educatiu de la Comunitat Valenciana.

Fotografies