La Universitat Jaume I celebra el Dia de la Dieta Mediterrània Segons els estudis, la dieta mediterrània redueix el risc de patir malalties cardiovasculars així com la mortalitat per càncer o diabetis

21/11/2014 | SCP

•  dieta-mediterrania Jornada_saludable_DLL38_mw

La dietista i nutricionista Anna Domínguez durant la seua conferència. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Universitat Jaume I, com a membre de la Xarxa Valenciana d’Universitats Públiques Saludables, ha celebrat amb diverses activitats el Dia de la Dieta Mediterrània amb l’eslògan «Menja mediterrani, menja salut».

La dietista i nutricionista Anna Domínguez, ha oferit una conferència en la qual ha analitzat els beneficis de la dieta mediterrània. Dominguez ha parlat del patró mediterrani en lloc de dieta mediterrània perquè «a més d’una forma de menjar és una forma de vida». Així, ha explicat que es basa en una alta ingesta de cereals integrals, fruites, verdures i llegums; un ús preferent de peix i carn blanca en detriment de la carn roja i processats càrnics; consum de l’oli d’oliva verge així com una ingesta baixa o moderada de vi. No obstant això, ha destacat la importància de complementar aquesta dieta amb una vida activa físicament i socialment, trets definitoris del patró mediterrani.

En aquesta línia, Domínguez ha destacat el contingut ric en fibra, magnesi, seleni, vitamina E així com en omega 3 i 6 dels fruits secs que contribueixen a l’antiagregació plaquetària i a la disminució de hipertensió arterial. Pel que fa a l’oli, ha assenyalat el seu efecte antioxidant i la contribució al descens de colesterol. En resum, els efectes de la dieta mediterrània són una menor inflamació i una menor resistència a la insulina la qual cosa provoca un descens de les malalties cròniques.

A més, la nutricionista ha aportat algunes dades sobre els diferents estudis científics sobre la dieta mediterrània. Així, ha apuntat que redueix un 30% el risc de patir malalties cardiovasculars i també s’associa a una menor mortalitat causada per aquest tipus de malalties així com diabetis i càncer. Concretament, hi ha un 6% menys d’incidència de mortalitat per càncer, un 9% per malalties cardiovasculars, un 9% per malalties infeccioses i un 13% per Parkinson i Alzheimer.

Així mateix, per a celebrar el Dia de la Dieta Mediterrània també s’han instal·lat estands a la Facultat de Ciències Humanes i Socials on s’han oferit productes mediterranis i assessorament nutricional a càrrec de CODINUCOVA. A més, les cantines dels diferents centres han servit menjar basat en aquesta dieta.