Germà Colón és nomenat Fill Predilecte de Castelló El rector va realitzar la laudatio en l’acte de nomenament del doctor Colón com a Fill Predilecte de Castelló

13/10/2014 | SCP

El lingüista i filòleg castellonenc Germà Colón ha sigut nomenat Fill Predilecte de la ciutat de Castelló en un acte celebrat al consistori de la capital amb la presència de tota la corporació municipal. El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha sigut l'encarregat de realitzar la laudatio del doctor Colón, «acadèmic exemplar i referència científica ineludible en l’àmbit de la filologia romànica i la lexicologia catalana», tal com ha afirmat Climent.

El rector ha fet un repàs de la vida personal i acadèmica del prestigiós filòleg i ha destacat la seua vinculació amb la Universitat Jaume I. «En l’any 2001 es va crear a l’UJI la Fundació Germà Colón Domènech per tal de reunir, conservar i valorar la seua obra i perpetuar la seua tasca mitjançant activitats diverses, com ara l’edició de textos o l’organització de cursos i conferències. D’aquesta manera, Castelló, la seua universitat, es comprometia amb la causa científica i intel·lectual del professor Colón, que no és una altra que el coneixement científic i l’estima de la llengua catalana, que nosaltres anomenem valencià». Climent també ha recordat que la Jaume I va nomenar Germà Colón doctor honoris causa l’any 1992, i que el doctor Colón ha cedit la seua biblioteca personal a la universitat castellonenca, «una de les més importants biblioteques del món en l’àmbit de la filologia romànica, integrada per més de 22.000 volums que el professor va reunir amb el pas de molts anys, amb molta estima, acurada dedicació i criteri selectiu».

El rector de l’UJI també ha afirmat en el seu discurs que el nomenament de Germà Colón com a Fill Predilecte és un «reconeixement entranyable, solemne i històric, que no pot deixar de ser també un reconeixement a la unitat de la llengua, a la qual Germà Colón ha dedicat la seua vocació científica i el seu talent, una unitat que mai ha sigut qüestionada ni per les institucions acadèmiques ni per les autoritats científiques, però que malauradament tant les unes com les altres hem hagut de defensar en massa ocasions d’un ús polític partidista i enganyós que no pretén altra cosa que el rèdit electoral a costa de la confusió social i de l’odi contra els pobles veïns i germans».

En darrer lloc,  Vicent Climent va aprofitar el seu discurs per a felicitar també públicament, com a rector de la Universitat Jaume I, el pare Ricardo pel seu nomenament com a Fill Adoptiu: «La seua tasca d’atenció als més desafavorits l’ha convertit en un referent de la justícia social i del reconeixement efectiu de la dignitat innata a tota persona, en qualsevol circumstància».