El Parlament britànic concedeix la Medalla Westminster a una llicenciada de l’UJI per la seua recerca en la detecció de grip humana i aviària María José Marín Altaba va rebre la màxima distinció a l'excel·lència entre 200 joves investigadors.

06/06/2014 | SCP

• María José Marín Altaba. medalla-westminster MariaJoseMarinAltabaChemistryGold_web

María José Marín desenvolupa actualment la seua recerca a la Universitat d'East Anglia (Gran Bretanya). | FOTO: VOX UJI

María José Marín Altaba, llicenciada en Química per la Universitat Jaume I, ha rebut la Medalla Westminster amb la qual la Cambra dels Comuns britànica premia l'excel·lència de joves investigadors. Marín, que desenvolupa actualment la seua recerca a la Universitat d'East Anglia (Gran Bretanya), va obtenir la medalla d'or en química. Va competir posteriorment amb els guanyadors de la resta de disciplines per la Medalla Westminster i va aconseguir el màxim guardó entre els 200 científics participants. El treball presentat per l’exalumna de l’UJI comporta el desenvolupament d'un sensor colorimètric basat en nanopartícules d'or per a la ràpida detecció i discriminació entre la grip humana, una epidèmia estacional, i la grip aviària, que causa pandèmies de grip.

La primera medalla que va guanyar Marín va ser la medalla d'or de química, l'anomenada «Medalla Roscoe», que atorga un comitè científic després d'avaluar els pòsters presentats pels 30 químics preseleccionats per a presentar la seua recerca a la Cambra dels Comuns. Posteriorment, per tal d’aconseguir la Medalla Westminster, Marín va tenir dos minuts per a presentar la seua recerca davant els polítics de la Cambra i un panell de jutges experts que incloïa el membre del parlament Andrew Miller, el periodista científic de la BBC Pallab Ghosh i el catedràtic Michael Elves de la Science Policy Foundation Newton’s Apple. El jurat va avaluar l'habilitat de la investigadora per a explicar el seu projecte a una audiència de no experts.

L'objectiu de la competició anual «SET for Britain» és donar suport i promoure les carreres de joves científics de cinc disciplines (química, enginyeria, matemàtiques, física, biologia i biomedicina), alhora que apropar als polítics la recerca que s'està desenvolupant a Gran Bretanya. La competició premia, a més de la qualitat del treball investigador dels joves, l'habilitat per a comunicar la ciència a un públic no especialitzat, i en concret a polítics i membres del Parlament.

Marín va estudiar la Llicenciatura en Química a l’UJI i posteriorment va cursar el doctorat a la Universitat d'East Anglia sota la direcció del catedràtic David A. Russell en col·laboració amb el professor de Química Orgànica de l’UJI Francisco Galindo. Actualment treballa com a investigadora postdoctoral en aquesta universitat britànica, on participa en el projecte liderat pels catedràtics David A. Russell i Robert A. Field (John Innes Centre) per al desenvolupament d'un innovador sensor colorimètric basat en nanopartícules d'or funcionalitzades amb carbohidrats que permeta agilitar la detecció de la grip humana i la grip aviària, així com discriminar de forma eficaç de quina de les dues es tracta.

Premis SET for Britain