John P. Wilson afirma que la clau per a l’èxit de les tecnologies geoespacials és col·laborar amb altres àrees de coneixement

08/06/2014 | SCP

• AGILE 2014 agile AGILE_DLL07_mw

Joaquín Huerta, Inmaculada Fortanet i María José Gómez en la inauguració del congrés. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Universitat Jaume I ha acollit la dissetena edició de la Conferència Internacional sobre Ciències de la Informació Geogràfica AGILE 2014, organitzada pel Grup d’Investigació de Tecnologies Geoespacials i l’Institut de Noves Tecnologies de la Imatge. L’acte d'inauguració ha comptat amb la presència de la vicerectora de Cooperació, Relacions Internacionals i Institucionals i Multilingüisme, Inmaculada Fortanet; el professor del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics i membre del comitè d’AGILE, Joaquín Huerta, i la cap del negociat d’Informació Geogràfica de l’Ajuntament de Castelló, María José Gómez.

Joaquín Huerta ha destacat que la Universitat Jaume I ha estat orientada cap a la tecnologia des dels seus inicis i sempre ha donat suport en el camp de les tecnologies d’informació, un suport que s’ha traduït en projectes d’investigació tant nacionals com europeus i en estudis de prestigi com ara el Màster Universitari Erasmus Mundus en Tecnologies Geoespacials.

En aquesta línia, ha explicat que les investigacions realitzades a l’UJI, sota el projecte anomenat «Smart campus» s’estan aplicant en la mateixa universitat. «El nostre objectiu principal és fer ús d’aquesta tecnologia per a gestionar les infraestructures, l'energia o la mobilitat». Així mateix, s’han creat diferents aplicacions per al congrés que utilitzen aquesta tecnologia i permeten explorar els edificis amb els dispositius mòbils o ofereixen informació del campus amb la realitat augmentada, entre d’altres.

A continuació, John P. Wilson, director de l’Institut en Ciències Espacials i del Laboratori d’investigació en GIS (Geographic Information Systems) de la Universitat de Califòrnia Meridional, ha oferit la conferència plenària titulada «The case for an enduring spatial science». L’investigador ha destacat que les tecnologies geoespacials han despertat interès en tot el món, per la qual cosa són una oportunitat. En aquest sentit, ha assenyalat que la clau per a l’èxit en aquesta àrea és posar el focus en la solució de problemes concrets i aprendre a col·laborar amb investigadors i professionals d’altres àrees més enllà de les ciències espacials. Com a exemple ha presentat una investigació de detecció de les zones geogràfiques amb més risc de melanoma pels efectes del sol. Així mateix, ha fet referència a les variades opcions acadèmiques que estan sorgint en aquest camp i que ofereixen moltes eixides professionals per als graduats.

AGILE 2014 s'ha centrat en aquesta edició en el paper que la tecnologia i les ciències d’informació geogràfica poden exercir per a connectar universitats, centres d’investigació, indústria, govern i ciutadans en l’era de la informació digital. El programa ha oferit tallers, sessions magistrals, presentació de treballs i cartells que han permés compartir idees i explorar la investigació en curs i els futurs desenvolupaments. Aquest esdeveniment també ha facilitat el contacte entre el món acadèmic, la indústria i els governs interessats en la promoció de l’ensenyament de la informació geogràfica i les activitats d’investigació en l’àmbit europeu.

Altres notícies de l'ESTCE:

Gran acollida de la II Jornada CEFILUM organitzada per la Fundació F2e