La Fundació f2e i la Càtedra BP lliuren els premis de la I Competició d'Eficiència Energètica El premi al millor projecte ha sigut per a l'IES Caminàs, el segon premi per a l'IES Vicent Castell i Doménech i en tercer lloc ha quedat l'IES Matilde Salvador.

22/04/2014 | SCP

• Premis Eficiència Energètica premis-eficiencia premisf2e

En total, hi han participat més de 120 alumnes de nou instituts. | FOTO: A. PRADAS

La Fundació per a l'Eficiència Energètica de la Comunitat Valenciana i la Càtedra BP d'Eficiència Energètica han celebrat, a la sala d'actes del Centre de Postgrau i Consell Social de la Universitat Jaume I, la gala final de lliurament de premis de la I Competició d'Eficiència Energètica f2e dirigida a instituts d'ensenyament secundari.

Aquesta cita ha sigut presidida pels patrons de la fundació representats per l'alcalde de Castelló, Alfonso Bataller; el rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, i el director de la refineria de BP, Emilio Marín.

El premi al millor projecte ha sigut per a l'IES Caminàs, el segon premi per a l'IES Vicent Castell i Doménech i en tercer lloc ha quedat l'IES Matilde Salvador. La gala de lliurament de premis es va iniciar amb una exposició dels treballs realitzats pels instituts que han participat en aquesta primera edició.

L'objectiu de la competició és potenciar entre l'alumnat la capacitat d'observació d'aquelles situacions quotidianes que viu a l'escola i en les quals participa consumint energia, directament o indirectament, mitjançant la realització d'una auditoria energètica del seu centre tenint en compte aspectes com ara el tipus d'il·luminació, les instal·lacions tèrmiques, la ubicació i orientació de l'edifici i els equips electrònics i ascensors que hi ha al seu centre. Per a realitzar l'auditoria, la Fundació f2e ha prestat als centres equips (un luxòmetre, un analitzador de consums i un mesurador de temperatura) per a fer els mesuraments oportuns per part dels estudiants.

Durant el lliurament de premis, el rector de la Universitat Jaume I va destacar que «el concurs ha implicat un nombre significatiu d'estudiants de secundària que han tingut l'oportunitat, a partir de l'observació i la intervenció de la realitat més propera i concreta, d'afrontar amb l'anàlisi un dels reptes més urgents per a les societats econòmicament desenvolupades: l'ús racional i sostenible dels recursos energètics». «Confie que aquesta experiència haja servit als joves per a sensibilitzar-se amb aquesta qüestió tan vital per al progrés humà i que els haja permès també gaudir dels plaers del coneixement de les solucions», va afegir Climent.

Per la seua banda, l'alcalde de Castelló, Alfonso Bataller, va recordar que «a través de la Fundació, estem duent a terme una política d'estalvi, eficiència i desenvolupament del que s’anomena "economia baixa en carboni". Gràcies a aquesta, participem en molts projectes europeus i estem estalviant centenars de milers d'euros en despeses d'energia». «És important que tots els ciutadans tinguen present que l'eficiència energètica aporta estalvis, però també una nova forma de desenvolupament econòmic, des de la sostenibilitat i el respecte per l'entorn», va insistir Bataller.

Finalment, el director de l'empresa BP a Castelló, Emilio Marín, va destacar que l'eficiència energètica es basa a fer un ús més racional dels recursos. «Amb aquest concurs, des de la fundació hem volgut fer reflexionar sobre la utilització que es fa als vostres centres de l'energia, en àrees com ara la il·luminació o la calefacció. Com heu pogut plasmar en els treballs, hi ha moltes possibilitats de millora per canvis d'il·luminació o calderes, però també moltes possibilitats d'estalvi en les accions que els alumnes i professors realitzen als centres».

En total, hi han participat més de 120 alumnes de nou instituts: IES Caminàs, IES Francesc Ribalta, IES Juan Bautista Porcar, IES La Plana, IES Matilde Salvador, IES Penyagolosa, IES Politècnic, IES Vicent Castell i Doménech, de la ciutat de Castelló, i l'IES Violant de Casalduch de Benicàssim.

La Fundació f2e ha anunciat que ja es treballa en la pròxima edició d'aquesta competició i noves activitats encaminades a la conscienciació dels més joves sobre la importància de realitzar un consum responsable de l'energia. El gerent de la Fundació f2e, José Gandía, ha destacat que «aquesta competició ha sigut un dels projectes de major satisfacció, ja que s'hi han presentat treballs d'un alt nivell, el que demostra una gran involucración de docents i alumnes. En moments com són els actuals, on l'educació solament apareix en notícies negatives, és il·lusionant veure l'entusiasme que hi han posat tots els instituts».

La Fundació per a l'Eficiència Energètica de la Comunitat Valenciana, de la qual són patrons l'Ajuntament de Castelló, la Universitat Jaume I i l'empresa BP, té com a objectiu impulsar l'actuació en el camp de l'eficiència energètica a través de la formació, la conscienciació social, el suport al desenvolupament d'iniciatives empresarials i la promoció de projectes d'innovació.

Altres notícies:

La I Jornada d'Eficiència en Climatització f2e incideix en la importància d'establir estratègies d'estalvi en l'àmbit de la climatització