Aymerich: «Portar les víctimes al primer pla del debat públic fent-les assessores de justícia és l’hecatombe del sistema»

17/12/2013 | SCP

• Ignacio Aymerich jornada-iudesp Ignacio_Aymerich_DLL006_

Ignacio Aymerich, professor del Departament de Dret Públic de l’UJI. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

L’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau va organitzar la jornada «La condició de víctima. Conceptualització i representacions» emmarcada en el projecte d’investigació «De víctimes a indignats». La jornada tenia com a objectiu establir les bases per a la conceptualització de la víctima, així com comprendre algunes de les estratègies de representació del sofriment en els mitjans audiovisuals.

Ignacio Aymerich, professor del Departament de Dret Públic de l’UJI, va obrir la jornada amb la conferència «La víctima com a argument en la justificació de les decisions jurídiques i polítiques», en què va abordar amb un repàs històric l’aparició de la figura de la víctima. Segons va explicar Aymerich, quan s’instaura un sistema públic de normes a través del debat polític amb què es determina el que és just o injust és quan apareix el concepte de víctima. No obstant això, amb l’aparició del Codi Penal les formes d’acció contra els comportaments nocius per a la societat es presenten formulades en termes genèrics, fet que produeix una desaparició de la figura de víctima. En aquest sentit, va assenyalar que s’ha produït una recuperació del paper de la víctima a través de tres vies: les enquestes de victimització, la posició de la víctima en el procés penal i la via assistencial i econòmica.

D’altra banda, Aymerich també va presentar els excessos en l’assignació del paper de les víctimes atorgant a aquestes un paper protagonista i posant-les en primer pla del debat públic sobre els criteris de justícia. En aquest sentit, va citar com a exemple el pare del cas «Mari Luz», que va ser nomenat assessor d’un partit polític en un ajuntament. «Si volem una organització social racional, hem de separar l’establiment de les normes que ens pareixen justes de la seua aplicació al cas concret. És una deliberació que s’ha de fer amb el cap fred i no de forma sentimental. Portar les víctimes al primer pla del debat públic fent-les assessores de justícia és l’hecatombe del sistema», va afirmar.

En la línia dels excessos en el paper de les víctimes, també va citar els casos en què l’Estat es constitueix com a víctima i, per tant, es converteix en una de les parts i deixa de ser neutral. Aymerich va assenyalar que en aquests casos el discurs polític es degenera i s’utilitza en moltes ocasions per a justificar conflictes.