Orenga: «Durant el Campionat Europeu no vaig voler llegir la premsa i em vaig centrar en el meu treball»

19/12/2013 | SCP

• Juan Antonio Orenga conferencia-baloncesto orenga

Orenga va parlar del seu treball en la Federació Espanyola de Bàsquet i la seua labor com a seleccionador. | FOTO: VOX UJI

El seleccionador nacional de bàsquet, Juan Antonio Orenga, va oferir una conferència a la Universitat Jaume I en la qual va repassar la seua trajectòria professional i va parlar del seu treball en la Federació Espanyola de Bàsquet i la seua labor com a seleccionador. Orenga, nascut a Castelló, va recordar que va començar a jugar a bàsquet en l'equip júnior de l'Institut Francesc Ribalta, però que als 15 anys va ser fitxat pel Reial Madrid per a formar part del seu planter. Des de llavors, ha desenvolupat tota la seua carrera en equips com Collado Villalba, Cajamadrid, Estudiants, Unicaja i Càceres.

«El 2003, quan va finalitzar la meua carrera com a jugador, vaig realitzar el curs d'entrenador i prompte em van cridar per a formar part de les categories inferiors de la Federació. Després, vaig tenir una primera experiència al capdavant d'Estudiants, va ser l'única, però potser vaig pecar d'inexperiència i les coses no van ser com m'havien promès i em van cessar al gener, per la qual cosa vaig tornar a la Federació», va recordar Orenga durant la seua xarrada.

L'actual seleccionador de bàsquet va començar llavors a treballar amb els combinats U-17, U-19 i U-20, amb els quals va aconseguir grans èxits, com ara la medalla de plata en l'Europeu sub-20 amb aquesta última selecció, moment que Orenga recorda amb especial afecte, ja que «va ser llavors quan vaig començar a entrenar com a mi m'agrada: amb diàleg, potenciant les virtuts del meu equip, sacrificant jugadors bons si era pel bé de l'equip...».

El tècnic castellonenc, que va començar com a segon de Sergio Scariolo en 2009 i en 2012 va prendre el relleu de l'entrenador italià en l'absoluta, va explicar també quin és el tracte que mantenia i manté amb els mitjans de comunicació, davant els quals diu mostrar-se sempre clar i sincer. De fet, el de la comunicació és un món que li agrada, ja que ha col·laborat amb Telemadrid, Canal Plus, La Razón o RNE durant la seua carrera. «Durant l'Europeu no vaig voler llegir la premsa i em vaig centrar en el meu treball, no volia estar pendent del que deien de mi perquè amb les baixes tan importants que tenia l'equip sol volia pensar en com mantenir-lo en les posicions més altes».

Després de la seua exposició, Orenga va contestar les preguntes del públic assistent i va parlar de l'actualitat de la selecció, de la importància del factor psicològic en els equips, d'aspectes tàctics del joc de la ÑBA, del bon ambient que regna en l'equip o dels seus pròxims compromisos, sense descartar una possible eixida a l'estranger per a seguir entrenant una vegada es tanque el seu cicle en la selecció.

La xarrada de Juan Antonio Orenga és la primera d'una sèrie de conferències que organitzen de forma conjunta el Servei d'Esports de la Universitat Jaume I i l'Associació de la Premsa Esportiva de Castelló (APDCS). El vicerector Wenceslao Rambla i la presidenta de la APDCS, Yolanda Peris, van ser els encarregats de presentar la primera de les conferències i donar algunes pinzellades sobre la carrera del seleccionador nacional.