La Universitat per a Majors de l’UJI inaugura el curs amb quasi un miler d’alumnes Fins a finals de setembre el nombre de persones matriculades és de 925 alumnes

08/10/2013 | SCP

La Universitat per a Majors va inaugurar dimarts 1 d’octubre el curs 2013/2014, coincidint amb el Dia Internacional de les Persones Majors, amb quasi un miler d’alumnes matriculats. L’acte va estar presidit pel rector de l’UJI, Vicent Climent, acompanyat per Salvador Cabedo, director acadèmic de la Universitat per a Majors; José Luis Breva, president del Consell Social; Jacobo Navarro, director general de l’Agencia Valenciana d’Avaluació i Prospectiva; Marisa Ribés, regidora de l’Ajuntament de Castelló de la Plana; Esther Pallardó, de la Diputació de Castelló, i la coordinadora d’aquest programa, Pilar Escuder.

El professor Juan José Ferrer va ser l’encarregat d’impartir la lliçó inaugural sobre Constantí i el cristianisme. 1700 anys de l’edicte de Milà. A més, durant l’acte també es va lliurar homenatge a l’estudiantat més major del programa que representa l’envelliment actiu, persones que mai volen estar fora de la societat en què viuen, que en gaudeixen, que s'interrelacionen amb altres generacions i que amb la seua forma de vida ens serveixen d’exemple per a tots.

Fins a finals de setembre el nombre de persones matriculades és de 925 alumnes, d’ells 277 estan matriculats en les Aules per a Majors de les seus; i 648 a Castelló, 289 en grau i 359 en postgrau. Cal destacar el gran nombre d’alumnes inscrits en aptituds lingüístiques i tecnològiques, que representen un 46% del total, reflex de la gran importància i interès que hi ha en aquestes matèries.

La Universitat per a Majors és un programa de formació permanent de la Universitat Jaume I destinat a persones de més de 55 anys amb una oferta acadèmica composta pels cursos de grau i de postgrau amb quatre itineraris que volen oferir a l’estudiantat la possibilitat de complementar la seua formació en aquelles matèries que són del seu interès. A més, per a facilitar l’extensió del coneixement acadèmic interdisciplinari universitari i no discriminar ni per edat ni per territori, s’ofereixen els cursos a les seus de la Universitat, el que implica realitzar un gran esforç per a mantenir aquesta oferta d’estudis.

L’oferta acadèmica es manté com en anys anteriors amb una troncalitat fonamentalment humanística com art, història, sociologia, filosofia, etc., però també amb assignatures de ciències econòmiques i tecnològiques. Les assignatures tecnològiques i lingüístiques es mantenen com a base fonamental del que ha de ser la formació integral de qualsevol persona en una societat cada vegada més tecnològica i global. Cal destacar que aquests estudis s’han assolit per a donar compliment a la nova estructura acadèmica requerida per l'Espai Europeu d'Educació Superior.

Com a novetat, a més enguany s’han oferit tallers específics per a complementar la formació dels alumnes en temes actuals de repercussió social o de major demanda. Assignatures virtuals permetran que els estudiants puguen aprendre i col·laborar amb altres estudiants en espais virtuals, independentment del lloc i del temps.

A més de l’aprenentatge de llengües i tecnologia, la mobilitat dels majors ha sigut i serà un aspecte molt important en aquest nou curs. Exemple d'això és l’intercanvi amb la Universitat de Chestochowa i la Universitat de Lodz (Polònia) la setmana del 23 al 27 de setembre, on 21 estudiants majors han realitzat un intercanvi dins dels programes Lifelong Learning Grundtvig de la Unió Europea on l’alumnat participa en conferències, tallers, classes i activitats culturals programades per les diferents universitats. Del mateix mode, la Universitat Jaume I, com a referent, també rebrà altres universitats de majors en visites d’estudis i intercanvis.

En el camp de la investigació i innovació, a més de la participació en congressos nacionals i internacionals, la Universitat per a Majors inicia la publicació de la revista científica Ariadna. Dins dels programes d’aprenentatge permanent de la Unió Europea, es conclourà un important projecte de recerca que, liderat per la Universitat Jaume I i amb la col·laboració de sis universitats europees, ha desenvolupat una eina per a avaluar l’impacte que produeix en l’estudiantat major d’un programa universitari en la seua qualitat de vida i per tant la positiva repercussió social d’aquest tipus d’estudis (http://www.edusenior.eu).

A més, dos nous projectes han sigut avaluats positivament per la Comissió Europea i seran iniciats aquest curs 2013/2014. El primer desenvoluparà un estudi i eina pedagògica sobre l’ús de les tecnologies en l’aprenentatge de sèniors; el segon promourà una qualificació i competències en l'àmbit europeu del professorat per a persones adultes.

Imatges de l'acte: https://www.uji.es/noticies/foto/num&id_a=33958681

Vídeo sencer: http://www.svideo.uji.es/peli.php?codi=1213&lg=