Memòria de l'Oficina de Promoció i Avaluació de la Qualitat. Curs 2022/23

28/12/2023 | OPAQ
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  • Gestió de la Qualitat

  • Promoció de la Qualitat

Gestió de la Qualitat
Les actuacions que ha realitzat l’Oficina de Promoció i Avaluació de la Qualitat (OPAQ) es presenten en els apartats següents:

Promoció de la Qualitat

 

Sistemes de gestió de la qualitat


1. Segons la norma ISO 9001:2015

Durant el curs 2022/23 s’ha treballat en el manteniment de la certificació de la Biblioteca i el Servei d’Esports, les auditories internes s’han realitzat en maig de 2023 i les auditories de seguiment externes per part d’AENOR al juny de 2023.

2. Sistema de garantia interna de qualitat dels títols

Dissenyat d’acord amb les directrius del programa AUDIT de l’ANECA.
Al maig de 2009, l’UJI va obtenir l’avaluació positiva del disseny del sistema.
Estructura del sistema:

  • Manual de qualitat
  • Manual de procediments
  • Indicadors
  • Accions de millora
  • Registres dels processos
  • Activitats

La Universitat ha treballat per la certificació de la implantació del sistema d’assegurament de la qualitat.

  • S’han revistat diversos procediments del sistema amb els serveis responsables dels processos.
  • Al desembre de 2022, va tindre lloc l’auditoria interna del Sistema d’Assegurament Intern de Qualitat de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, la Facultat de Ciències Humanes i Socials i de la Facultat de Ciències de la Salut.
  • Es va posar en marxa un pla de millores front a les desviacions detectades.
  • Al juny de 2023, va tindre lloc l’auditoria de certificació del Sistema d’Assegurament Intern de Qualitat la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, la Facultat de Ciències Humanes i Socials i de la Facultat de Ciències de la Salut per part d’ANECA.
     

3. Acreditació institucional

És un procés que es regula en el Reial decret 640/2021, de 27 de juliol, de creació, reconeixement, autorització i acreditació d’universitats i centres universitaris i acreditació institucional de centres universitaris, i per la Resolució, de 3 de març de 2022, de la Secretaria General d’Universitats, per la qual es dicten instruccions sobre el procediment per a l’acreditació institucional de centres d’universitats públiques i privades.

Requisits:

  • Haver renovat l’acreditació inicial d’almenys la meitat dels títols oficials de grau i màster (l’UJI ho compleix).
  • Comptar amb la certificació de la implantació del sistema d’assegurament intern de qualitat (en cada centre).

Tasques que hem realitzat per la certificació del SAIQ:

  • Complir amb tots els procediments un temps i deixar evidència, sobretot dels relacionats amb la revisió dels títols, indicadors, etc., amb la implicació reforçada del centre i també amb la formalització d’accions de millora.
  • Al desembre de 2022, va tindre lloc l’auditoria interna del Sistema d’Assegurament Intern de Qualitat de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, la Facultat de Ciències Humanes i Socials i de la Facultat de Ciències de la Salut. 
  • Es va posar en marxa un pla de millores front a les desviacions detectades.
  • Al juny de 2023, va tindre lloc l’auditoria de certificació del Sistema d’Assegurament Intern de Qualitat de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, la Facultat de Ciències Humanes i Socials i de la Facultat de Ciències de la Salut per part d’ANECA.
  • Al juliol, la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, la Facultat de Ciències Humanes i Socials i de la Facultat de Ciències de la Salut van rebre el certificat d’implantació del Sistema d’Assegurament Intern de la Qualitat.
     

4. Seguiment de títols

El procés de rendició de comptes de les titulacions està en el moment intermedi des de la seua implantació, abans de la renovació de l’acreditació, regulat pel Reial decret 822/2021 i les posteriors modificacions (tres anys des de la implantació efectiva dels estudis per a totes les titulacions).

Es tracta d’una avaluació basada en l’evidència que analitza la implantació dels processos, les dades, els resultats i les millores. Comprova si les titulacions s’implanten conforme a allò que s’estableix en la memòria de verificació. 

Actualment, totes les titulacions de grau, màster i doctorat de la Universitat han passat per aquest procés de seguiment almenys una vegada, a excepció de les titulacions de recent implantació. 

Superada la renovació de l’acreditació, només cal realitzar el seguiment si l’agència avalua la titulació amb recomanacions d’obligat compliment en la valoració global.

Aquest procés es coordina des de l’OPAQ i es realitza en col·laboració amb altres serveis, com ara, l’Oficina d’Estudis, l’OIPEP, l’SGDE, RRHH, etc.

En l’any 2022 s’ha realitzat l’avaluació amb el programa de seguiment d’un Programa de Doctorat, atès que la resta de titulacions han rebut avaluacions favorables sense recomanacions d’obligat compliment. Així, el programa de Doctorat en Ciències Biomèdiques i Salut ha avaluat els resultats consolidats des de la seua implantació i ha rebut informe favorable per part de l’AVAP.
 

5. Renovació de l’acreditació de títols

És el procés de rendició de comptes dels títols quan ha finalitzat el termini establert en el Reial decret 822/2021 i les posteriors modificacions. 

Com el seguiment de titulacions, és una avaluació basada en l’evidència.

Actualment, totes les titulacions de grau, màster i doctorat que compleixen els criteris per a ser avaluades han superat aquest procés. A més, els títols de l’ESTCE no han de renovar l’acreditació des del 25 d’abril de 2022 quan es va obtindre l’acreditació institucional del centre per part d’ANECA.
Aquest curs 2022/23 s’ha obtingut la renovació de l’acreditació dels títols següents:
-  Grau en Comunicació Audiovisual
-  Grau en Periodisme
-  Grau en Publicitat i Relacions Públiques
-  Grau en Estudis Anglesos
-  Grau en Traducció i Interpretació
-  Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans 
-  Grau en Turisme
En aquest procés, l’OPAQ col·labora amb l’Oficina d’Estudis i les titulacions en el seguiment del SAIQ i l’anàlisi de resultats, així com en l’impuls de noves accions de millora. 
 

6. Segells internacionals de qualitat

Des del curs 2016/17 a l’UJI, els segells internacionals de qualitat són certificacions internacionals de qualitat atorgades per l’ANECA (Programa SIC) en l’àmbit de les enginyeries (EUR-ACE) i de les informàtiques (EURO-INF). 

En l’any 2022/23 es manté la implantació del segell en la titulació d’Enginyeria Informàtica i s’ha iniciat la tramitació per a la renovació del segell per al grau d’Enginyeria Química (Segell EUR-ACE) i grau en Enginyeria Informàtica (Segell EURO-INF). 

 

Mesurament de resultats

1. Enquestes que aporten informació al sistema de garantia interna de qualitat dels títols realitzades durant el curs 2022/23:

  • Amb caràcter anual i amb l’estudiantat (de grau, de màster i/o de doctorat) com a grup d’interès:
    • Satisfacció amb la gestió acadèmica dels graus (1a i 2a matrícula)
    • Satisfacció amb la gestió acadèmica dels màsters (1a matrícula)
    • Satisfacció amb la gestió acadèmica dels màsters (final de curs)
    • Satisfacció amb el programa de doctorat
    • Satisfacció amb el procés d’avaluació de la qualitat de la tesi doctoral
    • Satisfacció de l’estudiantat entrant d’intercanvi
    • Satisfacció de l’estudiantat ixent per motius d’estudi
  • Amb caràcter biennal i dirigides al PDI de graus i màsters:
    • Satisfacció amb l’activitat docent

2. Enquestes de qualitat de servei i satisfacció dels usuaris i usuàries realitzades durant el curs 2022/23:

  • Amb caràcter anual
    • Seguiment de la preinscripció en els graus de l’UJI
    • Seguiment de la preinscripció en els màsters de l’UJI
    • Satisfacció amb la Bústia de consultes, queixes, suggeriments i felicitacions
    • Eficàcia de les accions formatives del PAS
    • Satisfacció amb les empreses proveïdores externes
    • Qualitat de servei i satisfacció amb les unitats d’administració i gestió de l’UJI

3. Altres processos de mesurament de resultats realitzats durant el curs 2022-23:

  • Enquesta de “Satisfacció dels usuaris i usuàries d’AlumniSAUJI categoria Premium”.
  • Enquesta de “Satisfacció i qualitat de servei de les activitats d’R+D+I”, dirigida a les empreses que durant els anys 2021 i 2022 han contractat aquests projectes amb la Universitat Jaume I a través de l’OCIT.
  • Enquesta sobre “Opinió de l’estudiantat del grau en Periodisme amb el Treball de Final de Grau”, sol·licitada per la direcció del propi grau davant l’acció de millora AC2754574 documentada en el Sistema d’Assegurament Intern de la Qualitat (SAIQ) de la Universitat per al grau de Periodisme.

4. Per últim, s'ha col·laborat en la posada en marxa d'altres processos de mesurament, com ara:

  • L'enquesta sobre “Satisfacció dels doctorant i doctoranda amb les accions formatives transversals” sol·licitada per l’Escola de Doctorat.
  • El “Qüestionari d’autoavaluació per a la prevenció de riscos laborals en el lloc de treball”, sol·licitat pel Servei de Recursos Humans, per tal d’identificar les condicions de treball per a la modalitat de treball no presencial.

 

Avaluació de l'activitat docent

 Antecedents: 

  • El procés d’avaluació de l’activitat docent del professorat de l’UJI es va iniciar durant el curs 1994/95, mitjançant la realització d’enquestes a l’estudiantat amb l’objectiu de proporcionar informació que permetera la millora contínua de l’activitat docent.
  • L’UJI s’adhereix al programa Docentia de l’ANECA en la convocatòria de l’any 2007. En el mes de juliol de 2009 rep la valoració positiva del model Docentia-UJI per part de l’ANECA.
  • En el mes de maig de 2015 s’aprova la Normativa d’avaluació de l’activitat docent del professorat, que es realitza amb el model d’avaluació Docentia-UJI.
  • L’avaluació de la docència del curs 2014/15 va ser la primera amb els resultats basats amb aquest model. 
  • En el mes de setembre de 2015 es realitza la visita del comitè per a la certificació del model. En el mes d’octubre el model queda certificat per un termini de cinc anys.
  • Durant el curs 2018/19 es fan modificacions en el model. Les més importants són la utilització d’enquestes telemàtiques de manera generalitzada, una major discriminació de categories d’acompliment docent i una major definició de les conseqüències del resultat de l’avaluació.
  • Durant el curs 2019/20 s’apliquen els canvis del model d’avaluació. Per a això, es modifica el sistema de gestió d’enquestes telemàtiques. El canvi va permetre la realització de les avaluacions docents en aquest curs 2019/20, atesa la situació viscuda des del mes de març de 2020.
  • Atesa la situació provocada per la COVID-19, des del mes d’abril de 2020, s’ha automatitzat l’enviament de certificats d’avaluació docent al professorat. En aquest cas, el certificat també es pot recuperar en qualsevol moment des del portafirmes.
  • En juny de 2021 va tenir lloc la visita (virtual) de la comissió per a la renovació de la certificació del model Docentia-UJI, i s’ha obtingut la renovació del model per l’ANECA i l’AVAP amb una validesa de dos anys.
  • En juliol de 2022 l’ANECA aprova el pla de millores del model Docentia UJI que pretén aconseguir una major discriminació entre el professorat, obtenir informes de responsables per a tot el professorat avaluat i augmentar el pes de l’estudiantat al model, amb això la renovació del model té una renovació de 3 anys addicionals. 
  • En novembre de 2022 s’aprova el Reglament d’avaluació de l’activitat docent del professorat de l’UJI, que té en compte les accions de millora sol·licitades per l’ANECA per a poder seguir utilitzant la certificació del model Docentia UJI.
  • Durant el primer semestre del curs 2022/23 es contracta personal enquestador perquè vaja a les aules a ajudar i motivar que l’estudiantat conteste les enquestes, amb l’objectiu de millorar la taxa de resposta d’aquestes. Es va treballar amb una nova aplicació dissenyada per a preassignar cites en els horaris docents de les assignatures. 
  • Es va aprovar un nou qüestionari adaptat al Marc de Desenvolupament Professional Docent després de fer una prova pilot amb una mostra de l’estudiantat.
  • Durant el curs 2022/23 s’utilitza el qüestionari “tradicional” perquè l’estudiantat valore la docència, al mateix temps que el qüestionari adaptat al Marc de Desenvolupament Acadèmic Docent. De forma aleatòria, la meitat de l’estudiantat va contestar l’un o l’altre.
  • Durant el curs 2022/23 s’ha treballat amb l’aplicació que dona suport al nou reglament Docentia-UJI: avaluació de tram cada 3 cursos de forma general, informes qualitatius personalitzats i modificació d’alguns indicadors. 

Docentia-UJI:
-    Avaluació de l’activitat docent.
-    Tres dimensions.
-    Quatre categories d’exercici docent.
-    Integrat en gestió per processos, com a part de l’AUDIT.
-    Enquestes a l’estudiantat com una de les fonts d’informació.

Actualment s’està treballant en els aspectes següents: 

  • Aplicació informàtica perquè el professorat sol·licite cita perquè un enquestador o enquestadora vaja a l’aula a acompanyar l’estudiantat perquè realitze l’enquesta. 
  • Finalització dels informes finals del professorat avaluat de tram, amb un pla de millores personalitzat i que rebran mitjançant la Seu Electrònica de l’UJI.
     

Rànquings i suport a la qualitat de la informació quantitativa institucional

  Des de l’OPAQ, aquest curs 2022/23, s’ha donat suport en les tasques següents:

  • Realitzar processos interns d’extracció, validació i integració de dades institucionals amb caràcter transversal, principalment: 
    • Sistema integrat d’informació de les universitats (Ministeri i Conselleria de la GVA).
    • Estadística de la universitat espanyola en xifres (CRUE).
    • U-multirank internacional i rànquing universitats espanyoles (Fundació CYD).
  • Centralitzar i facilitar dades per a l’anàlisi institucional.
  • Suport documental i/o disseny en diferents catàlegs d’indicadors com ara l’Estratègia UJI d’excel·lència en la contractació d’investigadors (HRS4R), Pla de salut, Pla d’emprenedoria i ocupabilitat, Pla d’acció de govern, Pla de responsabilitat social universitària orientat als objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i el Sistema de finançament de les unitats acadèmiques lligat a objectius (FLO). 
  • Disseny d’un portal de dades públiques a partir de l’aplicació d’indicadors i disseny del flux de validació d’aquestes per part dels serveis de la Universitat.
  • Automatització d’indicadors en l’aplicació de GPP des de l’aplicació d’indicadors.
  • Revisió i validació d’indicadors en el FLO i HRS4R.
  • Participació en el rànquing de QS (European Ranking).
  • Suport a l’obtenció de dades pel THE Impact Ranking.
  • Desenvolupament de la gestió en l’aplicació informàtica interna UJI d’indicadors.
  • Participar en estudis puntuals que requereixen informació estadística centralitzada institucionalment, on l’OPAQ fa d’interlocutora amb els organismes i/o destinataris externs a la Universitat.
     

Carta europea de l'investigador

 L’estratègia HRS4R integra un conjunt d’actuacions dissenyades per la Comissió Europea per a afavorir l’adhesió d’universitats i institucions d’investigació, així com els organismes finançadors de la recerca, als principis de la Carta europea de l’investigador i el Codi de conducta per a la contractació d’investigadors.

En d’agost de 2020, la Universitat Jaume I va obtenir el reconeixement d’Excel·lència en l’Estratègia de Recursos Humans en la Investigació, concedit per la Comissió Europea per un primer període de dos anys.

Durant el curs 2022/23 s’ha continuat amb la implantació d’aquest procés, dirigit pel Vicerectorat d’Investigació i Transferència i gestionat per l’OPAQ. També s’ha continuat treballant en la implantació del Pla d’acció al que la Universitat es va comprometre, que consta de 15 accions que han sigut desplegades en la Universitat amb la implicació de diferents serveis, comissions, grups de treball i per descomptat, amb la participació del personal investigador. En particular, en col·laboració entre l’OPAQ i la consultora Effectia, es va preparar i enviar a la Comissió Europea un informe intern de seguiment de la implementació del pla d’acció.

En novembre de 2022 la Comissió Europea va donar el seu informe favorable a la implementació del pla d’acció de l’UJI i va renovar la concessió del segell d’excel·lència en la contractació d’investigadors i investigadores fins a agost de 2025.
A més a més, s’ha treballat en la difusió del procés mitjançant la pàgina web amb l’actualització de les accions de millora implantades i la divulgació de notícies relacionades amb el procés, que es poden consultar en els tres idiomes des de la pàgina web: https://www.uji.es/investigacio/hrs4r

També s’ha dinamitzat l’ús de la plataforma europea Euraxess per part de l’UJI, amb la unificació en el perfil institucional de totes les ofertes de treball dels grups amb projectes europeus.
 

Promoció de la qualitat

El personal de l’OPAQ, durant aquest curs, ha impartit i ha rebut formació en matèria de qualitat. 

Pel que fa a la formació impartida, s’han organitzat dos cursos de formació de directius. El primer curs que va tindre lloc al mes de novembre de 2022, amb el títol «Indicadors de gestió universitària: integració i automatització», estava dirigit als directius i directives PAS i PDI de l’UJI. Aquest curs, impartit per José Ramón Segarra, tècnic superior de Qualitat de l’OPAQ, va tindre com a objectius fonamentals aprofundir en les fonts d’informació ja disponibles per al mesurament de dades institucionals i desenvolupament a tots els àmbits i unitats, afavorir el disseny i ús d’indicadors i
enfortir les capacitats en relació als processos de gestió que requereixen mesurament de dades. 

El segon curs de formació de directius es va organitzar al mes de maig de 2023 i el va impartir Ricardo Borillo, tècnic de la Unitat d’Anàlisi i Desenvolupament TI. Amb el títol «Gestió de les comissions de titulació amb l’eina GOC», va estar dirigit a degans i deganes, directors i directores de centre, coordinadors i coordinadores de qualitat de centre, vicedegans i vicedeganes de graus, coordinadors i coordinadores de màster oficial, coordinadors i coordinadores dels programes de doctorat i coordinadors i coordinadores de seguiment de la qualitat dels graus amb l’objectiu de conèixer en profunditat i de forma pràctica l’eina institucional de gestió de convocatòries d’òrgans col·legiats (GOC) per a poder utilitzar-la de forma generalitzada per a l’organització i gestió de les reunions de les comissions de titulació i comissions de qualitat de centre, i les seues actes.

Per altra banda, al mes de març de 2023 es va organitzar la jornada «Docentia UJI i el Marc de Desenvolupament Professional Docent», al que van assistir unes 100 persones aproximadament de la comunitat universitària. Durant la jornada, es va presentar el nou reglament Docentia-UJI, aprovat en novembre de 2022 i que començarà a aplicar-se en el curs acadèmic 2023/24. Així mateix, Amparo Fernández, directora de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Politècnica de València i coautora del llibre Cartografia de la bona docència universitària, va presentar el Marc de Desenvolupament Professional Docent, un mapa o marc de referència per a possibles modificacions dels programes d’avaluació del professorat universitari.

Al mes d’agost de 2023 vam rebre una visita de la Universitat de Cagliari mitjançant el programa d’intercanvi de PAS de l’ORI. Les dues tècniques de Qualitat que van visitar la nostra Universitat estaven interessades a conèixer les activitats que es desenvolupen en l’Oficina de Promoció i Avaluació de la Qualitat i durant la setmana de la visita, se’ls va explicar i informar dels diversos programes de qualitat com ara l’acreditació institucional de centres, el programa DOCENTIA UJI, el sistema d’indicadors, etc.

La difusió de la qualitat s’ha continuat implementant mitjançant l’actualització de la pàgina web de l’OPAQ. S’ha millorat l’accés a la pàgina amb nous continguts i imatges. Amb caràcter periòdic s’ha publicat la informació més rellevant en matèria de qualitat entre els usuaris i usuàries, i s’ha facilitat informació completa i detallada de les diferents activitats desenvolupades per l’Oficina.