El Reclam ompli la tardor de propostes artístiques La XXIII Mostra porta a set localitats més de 40 propostes de teatre, dansa, teatre de proximitat, microteatre i espectacles familiars

09/11/2015 | SCP

•  presentacio-reclam Presentacio_RECLAM_15DLL25_in

El Reclam visitarà les poblacions d’Almassora, Benicàssim, Betxí, Castelló de la Plana, Onda, Vilafranca, Vila-real i el campus de l'UJI. | FOTO: Damián Llorens

La mostra interdisciplinar Reclam impulsada per la Universitat Jaume I obri els escenaris de les comarques de Castelló a les arts escèniques en totes les seues vessants més rellevants, i ofereix propostes actuals que alternen formats habituals i transgressors. Durant quatre setmanes, es distribuiran més de 40 representacions entre les poblacions d’Almassora, Benicàssim, Betxí, Castelló de la Plana, Onda, Vilafranca, Vila-real i el campus de la Universitat Jaume I. En la presentació de la XXIII Mostra de Teatre Reclam realitzada a la Llotja del Cànem, el vicerector de Cultura de l’UJI, Wenceslao Rambla, ha agraït la col·laboració de la Diputació i dels diferents municipis i ha destacat com a nexe comú de la programació la voluntat «d’oferir al públic un conjunt de representacions amb un fort component ètic i estètic que estimule a la reflexió crítica del món actual, unes propostes artístiques que defugen de la crítica superficial i de la comoditat de les posades en escena convencionals».

L’acte de presentació ha comptat a més amb la presència del diputat de Cultura de la Diputació Provincial de Castelló, Vicent Sales, i els regidors i regidores de Cultura de Castelló de la Plana, Verònica Ruiz; d’Almassora, María Isládis Falcó, i de Vila-real, Eduardo Pérez. Els representants tant de la Diputació com dels municipis han destacat el treball realitzat per l’UJI en els 23 anys del Reclam, així com l’oportunitat que suposa per a vertebrar el territori amb una programació de qualitat.

El Reclam 2015 proposa un seguit d’obres que en el seu conjunt mostren la realitat des de diferents angles i la manera de treballar de professionals significatius del panorama escènic contemporani. La dansa contemporània té una presència destacada dins de la Mostra. La companyia de Sharon Fridman arribarà al Paranimf amb l’espectacle Caída Libre, guardonat amb el Premi al millor espectacle de dansa en la darrera edició dels Premis Max. A Vila-real es podrà veure a Mar Gómez amb Pollen Paradise, mentre que les propostes de dansa al Paranimf es completaran amb la coreògrafa Sol Picó amb l’espectacle One-Hit Wonders. La dansa en format de peça curta també tindrà el seu espai amb dos duos: un amb la companyia Choni cia flamenca que oferirà Dos en companyia en la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, i l’altre amb la companyia Otra Danza d’Asun Noales, que interpretarà l’obra Vacío en el vestíbul de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

A la població d’Onda es programarà l’espectacle Dot, de Maduixa teatre, en sessions escolars. Un altre muntatge que juga amb els límits del teatre, la dansa i l’audiovisual, que ha rebut importats premis.

Pel que fa al format més teatral, es podrà gaudir al Paranimf de la companyia valenciana La Pavana amb El crim de la germana Bel. A Vila-real, La gata sobre la teulada de zinc calenta, muntatge protagonitzat per l’actor Sergi Caballero. Al Teatre del Raval es posarà en escena Mística i Poder, Teresa de Jesús i Juan de la Cruz, amb la poesia mística, la història i la religió com a protagonistes. A Betxí es podrà vore Penev, un original muntatge de la companyia La teta calva i al teatre Principal estarà El Eunuco un muntatge de gran format amb actors coneguts del públic.

Una altra de les modalitats que té bona acollida per part del públic és el teatre de proximitat. L’espai triat enguany com a col·laborador és la Sala Zona 3, on estaran les companyies Microscopia i Oligor amb l’espectacle La máquina de la soledad. Es tracta d’una original i innovadora posada en escena d’aforament reduït  ja que cada representació només acull a 40 espectadors. No obstant, es faran quatre funcions de dimecres a divendres per tal d'arribar al major nombre de públic.

El microteatre també tindrà el seu espai de la mà de la companyia Pez Limbo que presenta Pulgas, tres peces curtes dins d’un circuit que començarà a la Plaça de les Aules i tindrà com espais escènics el vestíbul del Palau de la Diputació, la capella del Centre Cultural Les Aules i el Teatre del Raval.

El públic familiar sempre té els seus moments especials en el Reclam. A Benicàssim, la companyia belga 4Hoog oferirà Wanikan, un espectacle per a públic d’entre 2 i 5 anys. A Almassora La Bella tour portarà un espectacle de circ a la plaça Santa Isabel i l’humor dels clowns clàssics Los Excèntricos estarà present a Onda, amb The melting pot popurri!.

El teatre d’objectes de la companyia Pelmanèc presenta una genial versió de L’àvar de Molière que es podrà veure a Almassora i a Vilafranca. També per a menuts i tota la família, Mannekens’ Piss, de la companyia Campi qui pugui, anirà a Castelló i a Benicàssim com a complement de la cloenda que es farà amb l’espectacle Potted, de La Trócola Circo.

En definitiva, segons destaca el director artístic de la Mostra, Antoni Valesa, «un encisador viatge pel camí de les arts escèniques al qual us convidem a gaudir amb tots els vostres sentits. Esperem que la gent s’emocione tant amb els espectacles com nosaltres al escollir-los».

Més informació i programa

Fotografies de la presentació