Els 10 hospitals més «optimistes» d'Espanya reben el seu guardó a València

09/05/2015 | SCP

La gala de la primera edició dels premis nacionals Hospital Optimista, coordinats per l'equip de recerca WoNT de la Universitat Jaume I juntament amb la fundació Grup OTP i l'empresa Vygon, es va celebrar el 28 d'abril en el Centre de Recerca Príncep Felipe davant la presència de més de 200 persones, entre professionals sanitaris, gerents d'hospitals, associacions sense ànim de lucre, fundacions, empreses patrocinadores i autoritats. El Conseller de Sanitat, Manuel Llombart, va presidir l'esdeveniment, juntament amb la Cònsol General de França a Madrid, Christine Toudic, la qual va assistir en representació de l'Ambaixador de França a Espanya, a més dels responsables d'altres institucions i associacions empresarials vinculades amb el sector.

Cristina Villanueva va ser l'encarregada de dirigir la gala que va congregar els 25 finalistes per a anunciar finalment els premiats que van donar el premi a una ONG o fundació que havien designat en inscriure's en la convocatòria.

En la categoria d'hospitals o centres de salut, (Vídeo TOP 5) avaluat pel model HERO-HOS (Healthy&Resilient Organizations) de l'equip de recerca WoNT de la Universitat Jaume I de Castelló, van resultar guanyadors l'Hospital La Pedrera d'Alacant, que va concedir el premi a Cerebrum; l'Hospital de Manises (València), que va concedir el premi a la Fundació Adelfas, i l'Hospital Vithas Salud (Múrcia), que va concedir el premi a Fundación Tierra de Hombres.

En la categoria de serveis o equips multidisciplinaris (Vídeo TOP 10) els guanyadors van ser el Servei de Neonatología de l'Hospital Clínic Universitari de Santiago que va concedir el premi a Agaprem, l'Equip de Pediatria de l'Hospital Clínic Universitari de València que va concedir el premi a Payasospital i la Unitat del Dolor de l'Hospital General d'Alacant, que va concedir el premi a Payasospital.

D'altra banda, en la categoria de projectes (vídeo TOP 10), avaluats pel jurat, sobre la base dels criteris d'impacte, abast i originalitat, els vencedors van ser el projecte HU-CI de «Humanització de la Vigilància Intensiva» de l'Hospital Universitari de Torrejón, que va concedir el premi al projecte HU-CI per a constituir-se en associació; el projecte «12 mesos, 12 gestos» de l'Àrea Sanitària d'Astúries, que va concedir el premi a Clowntigo, i el projecte «Emocionarte» de l'Hospital Clínic Universitari de la Arrixaca de Múrcia, que va concedir el premi a AFACMUR.

Els premis Hospital Optimista que han comptat amb més de 130 inscripcions (94 en la categoria de projectes, 29 en la categoria serveis i 13 en la d'hospitals) en la seua primera edició s'han convertit en un referent del sector en aglutinar al voltant d’una mateixa finalitat, la generació d'un entorn psicosocial saludable per al pacient i la seua família, a professionals sanitaris, ONG´S i fundacions.

Els I Premis Nacionals Hospital Optimista naixen per a reconèixer aquelles iniciatives o pràctiques positives que contribueixen a generar un entorn més saludable per al pacient i la seua família. Entre els organitzadors del projecte destaquen: l'empresa de material mèdic quirúrgic Vygon, la Fundació Grup OTP, l'equip de recerca WoNT de la Universitat Jaume I i la Fundació Atresmedia.

Les categories d'hospital i servei es regeixen pel model HERO-HOS (Healthy&Resilient Organizations) de l'Equip de Recerca WoNT de la Universitat Jaume I de Castelló. Aquesta avaluació psicosocial es realitza a través d'un qüestionari anònim i confidencial validat científicament que avalua una sèrie de variables de l'organització, com el clima laboral, optimisme, engagement, etc. a través de la realització d'uns qüestionaris a determinats grups de referència de l'hospital. La categoria de projectes ha sigut sotmesa a la votació per un jurat compost per personalitats rellevants en els àmbits de la Medicina, del Management, de la Medicina del Treball, de la Psicologia Positiva i del Dret del Treball.