La Universitat de Barcelona ret homenatge al filòleg Germà Colón

09/12/2014 | SCP

La Universitat de Barcelona (UB) ha retut homenatge al filòleg Germà Colón Domènech, mestre de la catalanística i la hispanística a Suïssa i antic alumne de la universitat catalana. L’acte ha estat presidit pel vicerector de Comunicació i Projecció de la UB, Pere Quetglas, i han intervingut el director de la Reial Acadèmia Espanyola (RAE), José Manuel Blecua; el president de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), Joan Domènec Ros; el degà de la Facultat de Filologia de la UB, Adolfo Sotelo i Germà Colón.

El programa de l’acte ha inclòs aportacions de diversos càrrecs del món acadèmic que han glossat la figura de Germà Colón i la seua contribució a la filologia, com Santiago Fortuño, vocal i tresorer de la Fundació Germà Colón i catedràtic de Literatura Espanyola de l’UJI; Antoni Ferrando, membre numerari de la Secció Filològica de l’IEC (Institut d’Estudis Catalans) i catedràtic de Filologia Catalana de la Universitat de València; Beatrice Schmid, catedràtica de Lingüística Iberoromànica de la Universitat de Basilea; Glòria Claberia, catedràtica de Llengua Espanyola de la Universitat Autònoma de Barcelona, i Anna M. Mussons, catedràtica de Filologia Romànica de la UB.

Eminent lingüista i filòleg

Referent internacional de la filologia romànica i de la lexicologia catalana, Germà Colón Domènech (Castelló de la Plana, 1928) és doctor en Filosofia i Lletres per la UB. Catedràtic a la Universitat de Basilea des del 1967, ha estat professor a la Universitat d’Estrasburg i a la Universitat Autònoma de Barcelona. També a la UB, on el 1951 va ser professor ajudant d’Antoni M. Badia i Margarit, mort recentment, i professor visitant el 1973.

Ha estudiat temes de dialectologia, lingüística històrica i descriptiva, lexicografia i etimologia. Són també destacables les seues aportacions en qüestions de mètode filològic. Té una bibliografia aclaparadora: una trentena de llibres i centenars d’articles, molts dels quals dedicats a estudiar una sola paraula. És autor, entre d’altres, d’El léxico catalán en la Romania (1976), La llengua catalana en els seus textos (1978), Panorama de la lexicografia catalana (1986), Problemes de la llengua a València i els seus voltants (1987) i Español y catalán, juntos y en contraste (1989). També ha codirigit diverses miscel·lànies i ell mateix ha estat objecte d’alguna miscel·lània d’homenatge. El 1997 es va publicar el volum Estudis de filologia catalana i romànica, que reuneix trenta-sis treballs seus.

Ha estat president de la Societat Suïssa d’Estudis Hispànics i membre de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona i de la Comissió Lul·liana per a la publicació de les obres completes de Ramon Llull. Actualment, és conseller d’honor de l’Associació Internacional de Llengua i Literatura Catalanes —que va presidir del 1976 al 1988—, membre numerari de l’IEC, acadèmic corresponent de la RAE i vicepresident de la Junta Permanent d’Història de la Llengua Espanyola. L’any 2002 va donar el seu fons bibliogràfic —més de 20.000 obres— a la Universitat Jaume I, on es va constituir la Fundació Germà Colón Domènech.

És doctor honoris causa per les universitats de València (1984), Alacant (1990), Jaume I (1993) i Autònoma de Barcelona (2003). Entre altres reconeixements, ha rebut el Premi Prat de la Riba de l’IEC (1979), la Creu de Sant Jordi (1985), el Premi de Literatura de la Generalitat de Catalunya (1987), el Premi d’Honor de les Lletres Valencianes (1988) i, més recentment, la Medalla d’Honor de la Xarxa Vives d’Universitats (2014).

Informació i imatges proporcionades per la Universitat de Barcelona

Imatges de l'acte