El Simpòsium de Creativitat de l’UJI reflexiona sobre la importància de la tecnocreativitat Vicent Climent: «La creativitat és clau per a resoldre les adversitats»

09/06/2014 | SCP

• Simposium de Creatividad  simposium-creativitat simposium_creativitat

D'esquerra a dreta: Rocío Blay, Javier Marzal, Vicent Climent i Francisco García. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

La Universitat Jaume I ha celebrat els dies 5 i 6 de juny el VII Simpòsium de Creativitat de Professors Universitaris de Creativitat Publicitària, que va ser inaugurat pel rector, Vicent Climent; el director del Departament de Ciències de la Comunicació, Javier Marzal; la directora del simposi i vicedegana del Grau en Publicitat de l’UJI, Rocío Blay, i Francisco García, catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Complutense de Madrid.

Francisco García va ser l'encarregat d'obrir la cita bianual amb una intervenció en la qual va recordar la relació necessària entre la tecnologia i la creativitat. També va apuntar que la publicitat ha de servir al ciutadà i que els professionals de la creativitat necessiten pensar en «què cal canviar perquè tot canvie».

Per la seua banda, el rector, seguint les línies generals del simposi, va realitzar una xarrada creativa i distesa en la qual va afirmar que «la creativitat és la clau per a afrontar les adversitats dels nostres dies» i es va mostrar orgullós que aquesta trobada se celebre a l’UJI.

Tant Javier Marzal com Rocío Blay van assenyalar la necessitat de seguir celebrant aquesta trobada en moments de crisi com l'actual, ja que un esdeveniment com aquest es realitza per a reflexionar sobre els canvis que pateix la realitat dels professionals i professorat de creativitat, cada vegada més dependents de la tecnologia.

A continuació, Carlos Holemans, president del Club de Creatius i de l'agència El Laboratorio, va ser l'encarregat d'oferir la primera ponència amb el títol «D'on vénen les idees?». El publicitari va abordar la qüestió des d'una òptica personal aportant als assistents una visió molt pròpia de com crear una campanya. També va traslladar una crítica constructiva a la universitat assenyalant que moltes vegades «a la universitat expliquen com realitzar una idea però no expliquen el perquè».

L'últim acte de la primera jornada va ser una taula redona moderada per Eduard Farrán, de la Universitat Jaume I, i composta per Eva Álvarez, fundadora de la consultora d'innovació Cuando Sally encontró a Sally; Alfredo Cebrián, soci-director de Cuatroochenta, i Daniel Zomeño, director d'art.

La segona jornada es va centrar íntegrament en la qüestió central del seu eix, la tecnocreativitat. Per a això, la sessió d'obertura va ser realitzada per Jaime Guixeres, coordinador científic de LabHuman-Human Centered Technology, que va mostrar als assistents un instrument de realitat augmentada. El científic va explicar com utilitzen al seu laboratori aquesta eina per a fomentar la creativitat basada en la neurociència aplicada a l'eficiència de la creativitat publicitària.

A continuació va tenir lloc la primera taula redona, moderada per la professora Lorena López Font, amb el títol «El professor de creativitat o l'equilibrista de les contradiccions», en la qual diferents docents de creativitat publicitària de diverses universitats van debatre amb profunditat sobre els plans d'estudis del Grau en Publicitat i els reptes que necessiten cobrir en els pròxims anys.

El colofó va arribar cap al final de la jornada amb la taula redona que va reunir alguns dels majors experts publicitaris i de més renom a Espanya. Van ser Eugenio Martín, president de l'agència Cuestión; Fernando Herrero, president de l'Acadèmia de la Publicitat; Julián Bravo, membre d'honor de l'Acadèmia; Robert Rodergas, membre d'honor de l'Acadèmia; Ricardo Pérez, vicepresident primer de l'Acadèmia, i José Ángel Abancens, vicepresident segon de l'Acadèmia i president del Gremi de Publicitat. D'aquesta manera, els alumnes de Comunicació van poder traslladar algunes preguntes sobre el sector a aquest grup de mestres clàssics de la publicitat a Espanya.

Per a finalitzar, la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials de l'UJI, Rosa M. Agost, juntament amb Javier Marzal, Rocío Blay i Francisco García, van reflexionar sobre les conclusions després de dos dies de congrés. Algunes d'aquestes conclusions van ser que el material creatiu és u mateix; en altres paraules, que cal fomentar en l'alumne la cerca d'experiències en la seua vida per a desenvolupar la creativitat. D'altra banda, també és necessari estimular l'autoestima dels alumnes per a millorar la seua capacitat creativa: «Aquest és el nostre repte», va afirmar Rocío Blay.