El marc de qualitat que es presenta respon a la millora de la qualitat plantejada al Sistema de Direcció Estratègica de la institució i, en aquests sentit, sempre que es produesca una revisió del Sistema de Direcció estratègica s'haurà de replantejar aquest marc de qualitat. Es tracta, doncs d'una de les estratègies encetades a la Universitat per tal d'aconseguir un dels factors claus d'èxit assenyalats al Pla estratègic: la promoció de la qualitat i l'excel.lència. És a dir, el Pla estratègic indica les orientacions estratègiques de la Universitat Jaume I, mentre que les actuacions en el marc de gestió de la qualitat suposen un pla d'actuació en busca de la millora continua, implicant un canvi gradual.
La gestió de la Qualitat en la Universitat Jaume I comprén un conjunt d'iniciatives adreçades a potenciar els següents principis:
La Universitat Jaume I es va fixar, des de ben aviat, l'objectiu de la qualitat com a prioritari. Així, a la definició de la seua política de qualitat, revisada i aprovada pel Consell de Qualitat el 19 de juny de 2000, llegim que la Universitat Jaume I pretén:
Ser una universitat excel·lent en l'àmbit de la docència, investigació i gestió, d'acord amb la filosofia de qualitat total, i més concretament, d'acord amb els criteris establerts pel model europeu d'excel.lència, amb la finalitat d'abastar la satisfacció de la societat mitjançant els diferents serveis que ofereix Així mateix, la Universitat utilitzarà els mètodes adequats per a millorar contínuament el sistema de gestió de la qualitat.
Per a implantar amb èxit la gestió de la qualitat, metodològicament, el repte hauria de ser que totes les iniciatives per a la promoció de la qualitat i la millora continuada es portaren a terme mitjançant la implementació del model EFQM d'excel·lència de la gestió, l'aplicació progressiva del qual ja s'està analitzant, com a ferramenta que ens permetrà donar cohesió a les diferents línies proposades. Els criteris del model serviran de base per a desenvolupar i implantar una inicitaiva de qualitat, ja que els requisits que conté el model codifiquen els principis de gestió de la qualitat en un llenguatge clar i accesible. Aquest model, a través de l'especificació dels criteris agents, concreta els aspectes que la institució ha de considerar per a millorar els resultats. En concret, segons l'estructura d'aquest model, el marc de qualitat haurà de respondre als criteris de lideratge, política i estratègia, persones, recursos i processos.
Els fonaments del model comportaran la determinació dels objectius concrets a aconseguir per tal de millorar els resultats, les línies estratègiques sòlidament fonamentades per tal d'aconseguir els objectius buscats i un conjunt d'indicadors que facen possible avaluar i revisar els resultats assolits, realitzant un seguiment que permeta implantar les millores que siguen necessàries.
Al document base de planificació del Sistema de Direcció Estratègica (febrer de 2000), es destaca com a objectiu estratègic general el següent:
Constituir-se en una universitat de referència pel servei que ofereix a la societat, per la seua capacitat de resposta immediata, pel seu tarannà obert i emprenedor i per les seues àrees d'excel.lència, de manera que resulte atractiva per a estudiar-hi i treballar-hi, per a establir acords de col.laboració i per a dotar-la de finançament suficiente.
Les iniciatives de la UJI en l'àmbit de la Gestió de la Qualitat suposaran concretitzar aquest objectiu general en una sèrie d'objectius específics, referits als criteris i principis del model:
Tots aquests objectius s'aconseguiran mitjançant la implementació d'una sèrie de línies estratègiques o plans d'acció en matèria de qualitat, en cadascun dels agents facilitadors del model EFQM, la responsabilitat màxima de les quals recau en el Vicerectorat d'Assumptes Econòmics i Planificació Universitària, amb el suport del Vicerectorat de Qualitat Educativa i Harmonització Europea.
Una condició imprescindible per a l'èxit de qualsevol iniciativa de qualitat és el lideratge. La qualitat compta amb el suport explícit de l'actual equip de govern. Així, el Rector de la Universitat, va signar al 2001 un compromís de l'equip de govern on es diu que:
A més a més, i com a mostra del compromís que la Universitat ha adquirit en les diferents accions de qualitat, s'ha de dissenyar una Carta de Serveis, com a ferramenta que farà explícit el compliment dels indicadors de qualitat proposats en els diferents serveis, en el sentit que ens permetrà mesurar periòdicament el grau de compliment dels nostres objectius.
Per últim, pel que fa al sistema de direcció que suporta l'àmbit de la qualitat, seria la següent:
Per part de l'equip rectoral, els Vicerectorats implicats en la qualitat han de ser:
Dins del marc i estructura del model EFQM, que preten, com hem vist, donar compliment al màxim a les expectatives de tots els grups d'interès de la UJI, es poden explicar les diferents línies d'actuació en matèria de qualitat a la nostra universitat, que responen als criteris de lideratge (com acabem de veure), persones, recursos, processos i política i estratègia.
Així, pel que fa a les persones:
Pel que fa als recursos, podem considerar totes les iniciatives que formen part de l'anomentat Model educatiu, concretat en polítiques d'investigació i polítiques de qualitat docent, com ara: (Veure document aprovat pel Claustre, octubre 2002)
Pel que fa als processos, s'inclourien les iniciatives relacionades amb
Per últim, en l'apartat de política i estratègia, s'inclourien tots els aspectes d'innovació i gestió universitària que milloren la qualitat dels productes i serveis que ofereix la institució