L’editorial de l’UJI, la primera a actualitzar les normes de citació bibliogràfica per a fer visibles les dones autores El Servei de Comunicació i Publicacions promou l’ús del nom complet en lloc de limitar-se a mencionar les inicials en les bibliografies, en compliment del II Pla d’Igualtat de la institució acadèmica

07/03/2017 | SCP

L’editorial de la Universitat Jaume I (UJI), pertanyent al Servei de Comunicació i Publicacions, ha actualitzat les seues normes de citació bibliogràfica amb la finalitat de fer més visibles les dones autores. Aquesta iniciativa editorial, la primera en l’àmbit espanyol, s’ha adoptat en el marc de la commemoració del Dia Internacional de la Dona.

A partir d’aquest moment, les bibliografies de les publicacions de l’UJI incorporaran el nom complet dels creadors i les creadores  i no únicament la inicial del nom de pila. La decisió de Publicacions de la Universitat Jaume I s’ha pres en col·laboració amb la Unitat d’Igualtat, a fi d’avançar el compliment dels objectius del II Pla d’Igualtat (2016-2020), i amb l’assessorament tècnic de la Biblioteca.

La responsable editorial de l’UJI, Carme Pinyana, argumenta que la modificació pionera de criteris per a la presentació d’originals «implica l’adopció de les directrius d’elaboració de bibliografies recollides pel manual d’estil del format Chicago autor-data, després d’haver fet un estudi de les opcions emprades internacionalment, gràcies a la col·laboració de la Biblioteca». L’objectiu d’aquest canvi, en opinió de Pinyana, «respon al compromís del nostre servei de fer més evident el nom propi de les persones autores i, alhora, contribuir a la implantació del II Pla d’Igualtat, que advoca per promoure la visibilitat de la producció de les dones, en aquest cas, els llibres».

Per la seua banda, el cap del Servei de Comunicació i Publicacions, Francisco Fernández Beltrán, destaca que la comunicació «mai no és neutral i, en aquest cas, hem volgut prendre partit de manera conscient per a millorar la visibilitat de les dones que difonen el seu coneixement a través dels llibres». «Tenim moltes autores i volem donar a conèixer els seus noms perquè la societat valore la seua rellevància», afegeix.

La modificació de les normes de citació bibliogràfica és «molt important i necessària» per a la directora de la Unitat d’Igualtat de l’UJI, Mercedes Alcañiz, qui recorda que aquest és un «primer pas per a visibilitzar el treball de les dones com a científiques i autores de publicacions». Aquesta acció reforça el compliment del II Pla d’Igualtat de l’UJI, en concret, de l’eix 4, centrat en la investigació, les publicacions i la transferència de coneixements. A més, «en el curs de doctorat hem introduït l’assignatura Investigació i Perspectiva de Gènere i cada dos anys organitzem el Congrés Investigació i Gènere on donem uns premis a la millor tesi doctoral, tesi de màster i TFG», recorda Alcañiz.

«El format Chicago autor-data és un estàndard que es fa servir des de fa molts anys arreu del món en entorns acadèmics i científics, que es pot aplicar en qualsevol disciplina: ciències, humanitats, economia, dret, etc.», afirma la cap de secció de la Biblioteca de l’UJI, Paloma Garrido. Alhora, «serveix per a referenciar qualsevol font d’informació, com ara un llibre, un article o una pàgina, però també una conversa o un missatge de correu electrònic», subratlla.

Un altre avantatge de fer servir el manual d’estil del format Chicago autor-data per a l’elaboració de bibliografies és, segons Paloma Garrido, que està present en bases de dades i en gestors bibliogràfics a l’abast de la comunitat investigadora, com ara Mendeley, que s’utilitza molt a la Universitat Jaume I.

Videonotícia