La Setmana del Llibre en Català

19/09/2016 | SCP

Publicacions de la Universitat Jaume I presenta dins de la jornada «Collita valenciana» de la Setmana del Llibre en Català els seus títols: Tragèdies silenciades de Raül González Devís i Mestres de la impremta d’Alfred Ramos. L’acte es realitzarà diumenge 4 de setembre de 2016 en la caseta de l’Associació d’Editors del País Valencià a Barcelona, on també es poden adquirir del 2 a l’11 de setembre una vintena de les obres editades en català per l’editorial de la universitat castellonenca.

Tragèdies silenciades, editat per la Universitat Jaume I i la Universitat Rovira i Virgili, recupera la història de la repressió franquista en les comarques del nord de la província de Castelló. El llibre aborda un fenomen silenciat i insuficientment investigat: la repressió franquista en la conjuntura guerrillera en les comarques del nord de Castelló. Les tragèdies humanes succeïdes i la dificultosa localització i tractament de les fonts donen lloc a una obra necessària per a entendre el fosc i conflictiu passat.

A més d'explicar les estratègies, els agents i les formes de la maquinària repressiva franquista, l'autor descriu els casos més flagrants de violència franquista, amb víctimes mortals, esdevinguts en aquestes comarques entre els anys 1945 i 1951. L’obra reflexa com es van produir autèntics crims d'estat que, a més d'aixafar als sectors potencialment hostils al règim, foren guerrillers o no, i d'aniquilar el pluralisme polític la zona, van procurar estabilitzar el sistema dictatorial i garantir una hegemonia i una por palpable fins avui en dia.

Mestres de la Impremta. El moviment Freinet a València (1931-1939) és la història d'aquells mestres dels anys trenta que es comprometeren amb passió per canviar l'escola, per renovar l'atmosfera de la classe i per obrir de bat a bat les finestres dels murs per tal que entrés amb força la vida que bullia al voltant.

L'interès d'aquells ensenyants admirables en formar uns ciutadans i ciutadanes solidaris va conduir a donar-los veu i lliure expressió mitjançant la impremta i les revistes escolars que amb ella es crearen, teixint, com avui en l'era d'Internet, una xarxa de comunicació i d'interconnexió, que trenqués el secular aïllament de les nombroses escoles rurals i posés en contacte entre elles les noves graduades que la República anava posant en marxa. En definitiva Mestres de la Impremta tracta de recuperar el record i restaurar de la memòria allò que ha estat adormit vora 75 anys.