Història del Programa Campus Obert

27/07/2020 | Campus Obert

El Programa Campus Obert comporta un pas endavant en la política d’aproximació de la realitat universitària al territori. Aquest projecte naix com un dels programes de comunicació corporativa de l’UJI dins del Pla d’imatge i comunicació (PIC) de la Universitat Jaume I que es va aprovar per la Junta de Govern (òrgan equivalent a l’actual Consell de Govern) l’any 2000.

L’any 2000, la Universitat Jaume I va signar, conjuntament amb la Caixa Rural Vinaròs, el conveni per la creació de la primera Seu del programa, la Seu del Nord. Així doncs, el  24 de juny de 2000 es va inaugurar oficialment la Seu del Nord, que es va presentar com un espai de la Universitat Jaume I a la comarca del Baix Maestrat. La Seu del Nord, ja des del seu inici, vol caracteritzar-se per prestar una atenció constant envers el disseny industrial i en especial el sector del moble propi d’aquesta comarca, i d’aquesta manera es compromet a realitzar cada any exposicions, cursos i seminaris al voltant d’aquesta temàtica, amb la intenció de personalitzar i enriquir els interessos concrets de la comarca del Baix Maestrat. El resultat d’aquest propòsit va ser la creació de dues jornades («Disseny: projectes de futur» i «Últimes tendències en el disseny del moble i la il·luminació») que s'han convertit en jornades periòdiques i esperades tant per l’estudiantat com per les mateixes empreses de la comarca, i que han acollit professionals del disseny de prestigi reconegut.

Amb la primera seu en funcionament, la Universitat va voler estendre el programa a altres comarques, i es va començar per aquelles on la Universitat ja estava treballant amb diferents programes i projectes.

El 27 de març de 2001 s’inaugurava la Seu de l'Interior, fruit del conveni entre la Universitat Jaume I i l’Ajuntament de Sogorb, que donaria suport a la comarca de l’Alt Palància.

El mateix any, el 28 d’abril de 2001, s’inaugurava també la Seu dels Ports a Morella, fruit del conveni entre la Universitat Jaume I i l’Ajuntament de Morella.

La Seu de l'Interior es va especialitzar en la temàtica del medi ambient i el desenvolupament sostenible, mentre que la Seu dels Ports va optar per l’ús de les noves tecnologies, per la seua aplicació en el desenvolupament rural de la comarca dels Ports.

Uns anys després, el 27 de febrer de 2007, s’inaugura una nova seu a la mateixa ciutat de Castelló, la Seu de la Ciutat, situada a l’emblemàtic edifici de la Llotja del Cànem recuperat per a la ciutadania per la Universitat. Aquest espai, a més de les activitats pròpies de les seus, acull les oficines de la Societat d’Amics i Antics Alumnes de la Universitat Jaume I (SAUJI).

L’any 2009 es van obrir al públic dues noves seus, la Seu de Penyagolosa i la Seu del Camp de Morvedre, la primera fora de la província de Castelló.

Per últim, l'any 2014 s'inaugura la Seu de la Plana a la ciutat de Vila-real, fruit del conveni entre la Universitat i l'Ajuntament de Vila-real.

Totes les seus compten amb serveis i instal·lacions similars, que s’han anat perfilant segons les necessitats que han sorgit.

A més, cada seu ofereix un programa d’activitats formatives i culturals adaptat a les característiques de la comarca on es troba ubicada.

Informació proporcionada per: Programa Campus Obert