22/11/2019 | SASC

El projecte Patrimoni – PEU participarà en les V Jornades Patrimoni Cultural i Innovació Social en Santo Adriano (Astúries).

En aquesta cinquena edició de les jornades el tema és “La gestió comunitària del patrimoni cultural: models i eines” i el programa de ponències, tallers i activitats es reparteix entre Medialab-Prado (Madrid) i la seu de La Ponte-Ecomuséu (Villanueva de Santo Adriano – Astúries). Tal i com podem trobar en la presentació de les jornades en la pàgina web de La Ponte-Ecomuséu, “la gestió comunitària és una alternativa a la gestió pública i privada dels recursos culturals i en particular del patrimoni. En contrast amb altres països i regions, com Amèrica Llatina, aquest tipus de models de gestió no estan tan desenvolupats en l'estat espanyol. Volem reunir en unes mateixes jornades a diferents experiències de gestió comunitària del patrimoni (tant material com a immaterial) i acompanyar-les de debats teòrics i tallers pràctics dins d'aquest marc”.

Les V Jornades de Patrimoni Cultural i Innovació Social estan organitzades per La Ponte-Ecomuséu, Medialab Prado (Madrid), Projecte Hesiod (Heritage and Social Innovation Observatory-University College London) i la Fundació Valdés-Sales de la Universitat d'Oviedo. Aquestes jornades es plantegen com un espai en el qual es reuniran diferents experiències de gestió comunitària del patrimoni, debats i tallers pràctics.

La participació de Patrimoni – PEU en les V Jornades
Dissabte 22 d'abril participarem en les V Jornades de Patrimoni Cultural i Innovació Social amb una ponència i un taller amb els quals compartirem les característiques i metodologia del projecte Patrimoni – PEU.

Ponència "Comunitats patrimonials: El projecte Patrimoni – PEU de la Universitat Jaume I de Castelló". 22 d'abril. 10.00 h.
Patrimoni és un procés col·lectiu de revaloració del patrimoni cultural i dinamització ciutadana en entorns rurals. Es tracta del projecte d'educació patrimonial del Programa d'Extensió Universitària (PEU) del Vicerectorat de Cultura, Extensió Universitària i Relacions Institucionals de la Universitat Jaume I de Castelló.

El projecte Patrimoni sorgeix com a resposta a la demanda explícita de tot un seguit de grups de voluntaris, amb projectes sobre coneixement i posada en valor del patrimoni, per a definir un espai de trobada supralocal per a l'anàlisi, reflexió i col·laboració sobre el coneixement, rescat, protecció, defensa i socialització del patrimoni.

En aquesta ponència anem a presentar algunes de les claus de Patrimoni – PEU centrant-nos de manera especial en el seu model d'Acompanyament de projectes, en la cerca i disseny d'espais comuns de relació, reflexió i intercanvi i en aquells elements, basats en l'horitzontalitat i la participació, que ho defineixen com una comunitat patrimonial.

A manera d'exemple, en aquesta ponència compartirem el camí recorregut pel Grup Local de Patrimoni - PEU de Viver (Castelló) basat en la recuperació i socialització de la cultura material i immaterial del vi.

Taller “El patrimoni relacionat”. 22 d'abril. 15.30 h.
El patrimoni cultural està relacionat entre si d'una forma clara i evident i un determinat ben patrimonial pot donar-nos molta més informació si ho mirem des del context en el qual va ser creat i ho posem en relació amb altres béns patrimonials materials i immaterials.

Una senzilla fotografia dels nostres avis ens connecta amb el nostre passat i ens vincula a nivell emocional tant amb els seus protagonistes com amb tots aquells que els vam conèixer. Més enllà d'aquesta primera connexió tan potent com a personal, aqueixa mateixa foto ens parla d'un determinat lloc i d'un determinat moment. Ens explica una vida. Ens ajuda, juntament amb altres elements patrimonials, a conèixer. A comprendre. Ens situa i dóna context per a identificar-nos i vincular-nos amb el nostre territori i amb la nostra comunitat.

Amb aquest taller volem proposar un espai de reflexió des del qual, entre tots, definir i caracteritzar aquells connectors que ens permeten establir associacions entre el patrimoni per a construir i visibilizar aqueixos entramats que defineixen, expliquen i posen en relació el nostre patrimoni cultural.

Per a aquest taller, es recomana que cadascun dels assistents porte un objecte / patrimoni propi que conega i del que ens puga explicar la seua història.

Més informació: aportole@uji.es

Teniu el programa i tots els detalls de les ponències i tallers d'aquestes V Jornades en el següent enllaç: V Jornades de Patrimoni Cultural i Innovació Social

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals