El Programa d'Extensió Universitària participa en el V Fòrum Cultura i Ruralitats celebrat a Astúries El coordinador del PEU, Albert López, ha presentat l’experiència del Rural Experimenta III celebrat a Vilafranca

06/06/2022 | SASC

El Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I (PEU-UJI) ha participat en el V Fòrum Cultura i Ruralitats, una iniciativa organitzada pel Ministeri de Cultura i Esports que s'ha celebrat aquesta setmana a la localitat asturiana de Navia i que ha estat concebuda com una invitació a la reflexió, el diàleg i la col·laboració entre tots els agents culturals, privats, públics i societat civil, que desenvolupen la seua activitat en el territori.

Així, la xarxa integrada en el Servei d'Activitats Socioculturals de l’UJI (SASC) ha participat en la taula de debat en la qual s'ha presentat l’experiència de Rural Experimenta III (RE3) que l'any passat es va portar a terme a la localitat de Vilafranca i on també s'ha parlat del potencial innovador i transformador dels labs. El PEU ha estat representat pel seu coordinador, Albert López, qui ha plantejat durant la sessió «la mobilització del coneixement com una forma d'articular les relacions entre persones».

El responsable del PEU ha presentat la tercera convocatòria del Rural Experimenta, el taller per al disseny col·laboratiu de projectes en l'àmbit rural, organitzat de forma conjunta entre l’UJI i l'Ajuntament de Vilafranca. En aquest sentit, Albert López ha assenyalat durant la seua intervenció que «Rural Experimenta III és molt més que un taller del Ministeri perquè va estar pensat per a ser una experiència que transcendeix allò professional per a implicar la persona». Per al coordinador del servei, «la proposta, tot i que semble una obvietat, gira al voltant de les persones, ja que aquestes ocupen la centralitat al llarg dels cinc dies que dura el taller i les dinàmiques de treball respecten la singularitat, els microlideratges, l'intercanvi, el treball col·laboratiu i l'horitzontalitat. Tot això genera les condicions ideals perquè es produïsca una veritable mobilització del coneixement que provoca que puga sorgir la cocreació».

Per a Albert López, una de les coses més importants que succeeix a RE3 és que «el taller no acaba completament una vegada finalitza la convocatòria, les dinàmiques continuen més enllà del temps i del lloc, i les connexions es mantenen, la xarxa segueix funcionant i reforçant els vincles entre les persones i els projectes que han passat per la iniciativa».

López ha insistit que l’UJI valora molt positivament la vinculació que s'estableix amb una institució tan important com el Ministeri de Cultura. «Això ens reforça, ens dona visibilitat i ens legitima en el treball diari, però el més important succeeix en l'àmbit del projecte, ja que poder interactuar al llarg de cinc dies amb projectes de tot l'Estat espanyol és un aprenentatge molt valuós que ens permet seguir experimentant amb noves formes de treballar amb la cultura al nostre territori», conclou.

El coordinador del PEU ha compartit fòrum amb els integrants de laboratoris d'innovació com Medialab Matadero, de Madrid; Museu de la Vida Rural, de l'Espluga de Francolí a Tarragona; Espai Jove 3.0, de Vistabella del Maestrat a Castelló, La Ponte Ecomuseo, de Villanueva de Santo Adriano a Astúries; La Ortiga Colectiva, de Fresno del Río a Cantabria, i 1km de Arte, de Ventosa a La Rioja.

D'altra banda, el tècnic del PEU-UJI, Ángel Portolés, ha sigut el coordinador d'una sessió de treball sobre el taller Rural Experimenta III juntament amb els companys de La Ortiga Colectiva.

Amb la celebració d'aquest fòrum, el Ministeri de Cultura pretén contribuir al desenvolupament d'un teixit i un ecosistema cultural divers, sòlid i estable per al medi rural, que permeta eixamplar, enfortir i diversificar l'oferta cultural i generar oportunitats d'ocupació i arrelament vital en el territori.

Informació proporcionada per: Servei d'Activitats Socioculturals