La Ciutat de Mèxic tria l’aplicació Majordorm per apropar als majors les noves tecnologies El programa ha sigut desenvolupat per l'UJI, la UV i la UPV

29/05/2013 | SCP

• Grup investigador projecte Mayordomo mayordomo mayordomo

Mariano Alcañiz, Cristina Botella i Rosa Baños. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

La Ciutat de Mèxic ha triat l’aplicació Majordom, desenvolupada per tres de les universitats públiques valencianes (Universitat Jaume I de Castelló, Universitat de València i Universitat Politècnica de València), per realitzar un estudi pilot a la capital de Mèxic amb l’objectiu de facilitar l’accés i ús de les noves tecnologies entre les persones majors.

El sistema Majordom ha participat en LLGA/Cities Pilot the Future 2013, una competició organitzada per Cytymart.com que ha atret durant els últims anys més d’una quarantena de ciutats i té per objectiu trobar solucions innovadores proposades per empreses, institucions o emprenedors per als principals reptes socials, urbans o mediambientals amb els quals s’enfronten les ciutats, amb el propòsit de millorar la qualitat de vida dels ciutadans. Majordom ha sigut guardonat amb el primer premi per a Ciutat de Mèxic, i ha competit amb altres 456 propostes tecnològiques de tot el món que es presentaven en la categoria de tercera edat.

Majordom és una aplicació desenvolupada en el marc del projecte d’excel·lència Prometeu finançat per la Generalitat Valenciana, liderat per la professora de la Universitat Jaume I de Castelló Cristina Botella, i dirigit per la professora Rosa Baños a la Universitat de València i el professor Mariano Alcañiz a la Universitat Politècnica de València. L’estudi pilot, que es desenvoluparà a la Ciutat de Mèxic durant el proper any, permetrà als ciutadans de la tercera edat aproximar-se a la tecnologia mentre el sistema introdueix tècniques psicològiques dissenyades perquè actuen com a factors protectors i per millorar la seua qualitat de vida. Al mateix temps, les dades obtingudes permetran que el grup de recerca de les tres universitats valencianes realitze un estudi sobre l’ús i els beneficis que pot aportar Majordom.

En opinió de la investigadora Cristina Botella, «el premi és un important reconeixement a nivell internacional de la capacitat de Majordom per millorar la qualitat de vida de les persones de la tercera edat i per conscienciar tots els ciutadans sobre la possibilitat d’un futur millor i sostenible basat en l’ús de la tecnologia». A més, afegeix, «comporta un important suport a una aplicació desenvolupada a Espanya en posar-la en contacte amb ciutats de tot el món».

Majordom ja ha demostrat la seua eficàcia en diversos estudis, els resultats dels quals han sigut publicats en nombroses revistes científiques nacionals i internacionals. Actualment s’està realitzant un estudi pilot a la Llar de Persones Majors d’Arnedo (la Rioja) amb excel·lents resultats i és a punt de començar un altre a la Llar de Majors de Jerez de los Caballeros (Badajoz). A més, el sistema ha sigut acceptat per la Unió Europea per formar part de l’acció European Innovation Partnership sobre Active and Healthy Aging (EIP-AHA), una important iniciativa dels socis europeus que té com a objectiu millorar la qualitat de vida i la salut de les persones majors.

El programa reuneix les aplicacions més freqüents d’Internet en una sola plataforma i aconsegueix que persones majors de 60 anys siguen capaces d’utilitzar Internet per si mateixes, encara que no ho hagen usat mai. A més, un dels beneficis més importants del sistema és que és capaç de millorar l’estat d’ànim dels usuaris, en comptar amb eines que serveixen per aprendre tècniques de relaxació o de psicologia positiva, per tal de millorar la qualitat de vida i el benestar psicològic.

Majordom es troba actualment en marxa i obert per a tot el públic en www.mundomayordomo.com.

Vídeo: http://blogs.uji.es/cienciatv/2013/05/29/la-ciudad-de-mexico-elige-la-aplicacion-mayordomo-para-acercar-a-los-mayores-las-nuevas-tecnologia/

Altres notícies d'investigació:

Mediació en l'àmbit sanitari