15/01/2019 | SCP

El projecte ha recollit l'opinió de 140 persones sobre innovacions desenvolupades per quatre empreses d’Espaitec.

El projecte «Cap a una innovació responsable: els parcs científics com a motor de canvi» impulsat pel Vicerectorat de Recerca i Transferència de la Universitat Jaume I, a través de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació del Servei de Comunicació i Publicacions, ha posat de manifest la utilitat d'obrir els processos d'innovació a la participació i el diàleg amb els diferents col·lectius socials afectats. El projecte ha recollit a través d'enquestes i grups de discussió les valoracions i opinions d'un total de 140 persones sobre els productes i serveis desenvolupats per quatre empreses del Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de l'UJI (Espaitec).

En concret, el projecte ha comptat amb la participació de les empreses Cuatroochenta, de desenvolupament d'aplicacions per a mòbil i altres productes de transformació digital; SemanticBots, especialitzada en el disseny de plataformes conversacionals basades en bots conversacionals amb intel·ligència artificial; Zeus Smart Visual Data, companyia que ofereix solucions que unifiquen les fonts de dades massives i les plasma en múltiples panells per a tenir una visió completa de la informació a temps real a través de dashboards; i Proyecto Kryptonita, especialitzada en el desenvolupament d'activitats d'R+D en el sector alimentari.

Les quatre empreses van mostrar la seua voluntat de participar en el projecte després d'una primera fase de formació sobre el model de la denominada recerca i innovació responsables (RRI per les sigles en anglès) realitzada a Espaitec. A partir de l'anàlisi de l'activitat i els serveis d'aquestes quatre empreses, es van establir accions de comunicació amb els principals col·lectius afectats per aquestes empreses. En concret, es van realitzar tres grups de discussió en els quals van participar 20 persones representants de diferents col·lectius socials, com associacions de consumidors, persones amb diversitat funcional, majors, estudiantat, experts en tecnologies i en docència, etc. A més, es va realitzar una enquesta en línia a través de les xarxes socials de l'UJI en la qual van participar 120 persones, especialment estudiantat. A través d'aquestes accions es va recaptar l'opinió sobre quatre àrees vinculades a l'activitat de les empreses: apps de transport, bots conversacionals, smart visual data i al·lèrgies alimentàries.

Tant les persones participants en els grups de discussió com en les enquestes han valorat positivament la participació i al voltant del 80% han afirmat que aquest tipus d'accions contribueix en gran manera a la millora de l’R+D+i. Per part seua, els responsables de les empreses participants consideren l'experiència molt enriquidora i de gran utilitat per a millorar els seus desenvolupaments actuals i futurs.

«Un projecte com aquest ens ha permès conèixer en testimoniatge directe quines expectatives té l'usuari, quines coses milloraria i quin partit està traient a la tecnologia, en el nostre cas a les aplicacions de mobilitat», explica David Hernández, responsable de comunicació de Cuatroochenta. En aquesta línia, Hugo Ferrer, CEO de SemanticBots, incideix en el benefici que comporta per a l'empresa saber el que realment necessiten les persones afectades per la tecnologia que desenvolupen per a adaptar-se a les seues necessitats. «Podem tenir un concepte de producte basat en el que nosaltres creiem que necessiten, però el que realment ens aporta valor és conèixer de primera mà, a través d'enquestes i entrevistes, què els podem aportar i com ho farem en un futur», assenyala Ferrer.

Així mateix, un altre dels aspectes que destaca el catedràtic de Química Inorgànica de l'UJI i investigador de Proyecto Kryptonita, Santiago Luis, és la importància creixent que tindran els processos de recerca i innovació responsable pels avantatges que presenta. «En el nostre cas, ens hem vist sorpresos perquè ens ha ajudat més del que esperàvem. Creiem que es pot avançar encara més en aquest camí i que ens proporcionarà no només una millora en el disseny del nostre treball cap al futur, sinó que també ens servirà per a afrontar noves tasques que no ens havíem plantejat realitzar», apunta l'investigador.

El projecte, que té el suport de la Conselleria d'Educació, Recerca, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana, ha buscat a través d'aquestes accions aplicar el model de comunicació de la ciència per a afavorir l’RRI desenvolupat en els últims anys per investigadors i investigadores de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) de l'UJI i del grup de recerca d'Ètica Participativa i Democràcia. Els resultats del projecte es recolliran en una publicació en línia d'accés lliure.

Altres notícies d'investigació:

El laboratori LabPsiTec de l’UJI integra en Dolortic.com una xarxa de tecnologies per a millorar el tractament i la vivència del dolor crònic

L’UJI revela que la biodiversitat agrària és una eina efectiva contra les plagues als conreus en el context de canvi climàtic

La Factoría Transmedia col·labora amb el projecte «Have Fun» de comunicació científica de l’UJI

L’UJI valida la viabilitat dels pigments refrescants i fotocatalítics que redueixen la temperatura dels edificis i netegen la contaminació de l’aire

Una tesi de l’UJI analitza la importància de la innovació radical en el sector empresarial