Cabedo: «Existeix molta desinformació i una visió simplista del plàstic»

10/11/2019 | SCP

El professor de Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica de l'UJI, Luis Cabedo, ha analitzat a la Llotja del Cànem la realitat del plàstic com a material i la seua problemàtica actual en una ponència titulada «Plàstics: fake news vs. facts». L'esdeveniment s'emmarca dins de la Setmana de la Ciència de la Universitat Jaume I, una sèrie d'actes, conferències i activitats divulgatives de temàtica investigadora, condensats entre el 4 i 15 de novembre, amb l'objectiu de promoure la cultura científica.

«La realitat del plàstic no és tan senzilla com arriba al ciutadà. Existeix una visió simplista i molta desinformació al voltant del material i no tot és blanc o negre», ha avançat Cabedo, que ha recordat que la problemàtica «no és nova» encara que els focus mediàtics ho han tret ara a la llum: «La comunitat científica porta més de 15 anys treballant en aquest sentit, és una problemàtica es veia vindre des de molt abans. Però no hi ha dubte que la pressió social actual ha fet que la indústria del plàstic veja amenaçat el seu fonament i estiga envoltada per directives europees»

El professor ha defensat que és necessària «una visió àmplia i real de la complexitat del problema per a entendre cap a on la investigació i la ciència es dirigeixen per a poder solucionar-ho». Cabedo ha subratllat la «salvatjada» que suposa el nivell de producció de plàstic i ha assenyalat que no existeix un altre material que haja tingut un creixement tan aclaparador i exponencial en la seua producció i ús: «Pràcticament tot el nostre context és plàstic però aquest fet té una justificació tècnica i econòmica darrere». Es tracta, en paraules del científic, d'un material «extraordinari amb una densitat molt baixa que permet crear lleugeresa. És molt segur, flexible, resistent, versàtil i higiènic, a més de barat, la qual cosa aconsegueix democratitzar l'accés als béns, al consum i al confort».

El petroli com a origen del plàstic és un factor a tindre en compte, encara que en temàtica mediambiental la seua impremta «és residual, ja que l'aportació relativa del material a la quantitat de CO2 està sobre un 2%, és irrisòria». El professor ha incidit en què el problema radica en els residus en forma de microplàstics: «Són trossos minúsculs que no es poden apreciar però estan en contacte real en els éssers vius. Són materials químics no destinats a ser digerits i està en tots els llocs, es transporten per l'aigua o el vent».

Cabedo també ha indagat sobre com és possible que a Europa cap país recicle més del 40% del plàstic que utilitza: «Els embolcalls per a envasament d'aliments no es poden reciclar per al mateix ús per llei i aquest tipus de plàstic és una quantitat important del total. És un producte vital perquè permet protegir, gestionar i mantindre l'aliment, però no ha de ser reintroduït en la cadena d'aliments perquè no és segur».

Quant a les solucions, «les bosses reutilitzables, les ecològiques de paper, les bosses d'aigua, les palletes d'alvocat i altres solucions que ens arriben són estafes o idees de cara a la galeria. No són pràctiques sostenibles, són productes més cars i menys eficients». El professor ha assenyalat que els esforços científics van en direcció al ecodiseny i a l'economia biocircular i, per finalitzar, ha remarcant algunes de les solucions reals: «legislar per a millorar la recollida de residus, avançar en la selecció de materials i, sobretot, en el millorar la tecnologia de reciclatge químic ja que, hui dia, l'energia que és necessària per a reutilitzar plàstic és molt superior a la que es requereix per a crear-ho de zero».

Setmana de la Ciència 2019

Fins al 15 de novembre té lloc el programa Connecta amb la ciència a les seus. Són xerrades i tallers a les seus de la universitat pública de Castelló adreçades a l’estudiantat d’Educació Secundària Obligatòria (ESO). La localització a la Seu del Nord serà el Vinalab a Vinaròs i el Casal Jove de Port de Sagunt a la Seu del Camp de Morvedre, on tenen lloc tallers i conferències. La Seu d’Els Ports (Morella i Vilafranca) i la Seu de l’Interior a Segorb compten amb conferències.

A més de la xerrada del professor Cabedo, ha intervingut Lorenzo Melchor, de #Ciència en el Parlament qui presenta aquest projecte a Castelló i participa en una taula redona amb personal investigador de l’UJI el 12 de novembre L’exposició fotogràfica FOTCIÈNCIA completa les activitats de divulgació científica. Podrà ser visitada fins al 30 de novembre amb entrada lliure. L’exposició és iniciativa de CSIC, FECYT i la Fundación Jesús Serra.

El Projecte de Cultura Científica i Ciència i Ciència Ciutadana (Vicerectorat d’Investigació i Transferència) coordina aquestes activitats que en el cas de FOTCIENCIA i de Connecta amb la ciència han sigut desenvolupades pel Servei d’Activitats Socioculturals (Vicerectorat de Cultura i Relacions Institucionals). El programa Connecta amb la ciència compta amb la participació de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals i la Facultat de Ciències de la Salut.

Cartell