L’ESTCE de l’UJI se suma a la celebració de l’Any Internacional de la Taula Periòdica

15/03/2019 | SCP

L’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals de la Universitat Jaume I ha col·locat en un dels laterals del vestíbul d’entrada una gran taula periòdica per a sumar-se a la commemoració de l’Any Internacional de la Taula Periòdica en 2019. La UNESCO va triar aquest any perquè la primera taula periòdica precursora o més semblant a les actuals va ser publicada per primera vegada fa 150 anys, en 1869, per Dmitri Mendeléiev.

La taula situada a l’ESTCE, de quatre per tres metres, correspon a l’elaborada per la Societat Europea de Química (EuChemS) i és «un poc reduïda» perquè conté només 90 elements (encara que amb aquests elements es pot fer qualsevol cosa), i ha sigut construïda de forma que l’àrea ocupada per cada element dóna una indicació de la quantitat que hi ha d’aquest element a l’escorça de la terra i a l’atmosfera.

A banda d’això, els colors també indiquen si hi ha més o menys problemes d’abastiment o disposició dels elements segons el ritme en què s’estan consumint (per exemple, per a utilitzar-los en els dispositius mòbils). Per això, aquesta taula pot ser una eina molt útil per a mostrar els aspectes mediambientals de sostenibilitat.

HOMENATGE A LA PROFESSORA PURIFICACIÓN ESCRIBANO

El Museu de les Ciències Príncep Felip de València ha inaugurat la primera setmana de març de 2019 l’exposició «Ellas tienen la fórmula», una mostra de la contribució de les dones al desenvolupament de la química. Entre les dones homenatjades es troba la catedràtica de Química Inorgànica de la Universitat Jaume I Purificación Escribano, qui va faltar en novembre de 2011.

La iniciativa va estar presentada per Eduardo Peris, catedràtic de Química Inorgànica de l’UJI, i assessor científic del Museu de les Ciències de València, qui ha participat activament en l’elaboració de la llista d’investigadores i en la redacció de les ressenyes de les científiques. L’acte va comptar amb l’assistència del vicerector d’Investigació i Transferència, Jesús Lancis, i la directora de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, Amelia Simó.

L’exposició consta de 24 panells retroil·luminats amb dibuixos de les investigadores i un breu resum de les seues aportacions en tres llengües (valencià, castellà i anglès) i s’emmarca en les activitats previstes per aquesta institució amb motiu de l’Any Internacional de la Taula Periòdica i del Dia Internacional de la Dona. L’exhibició representativa recull una mostra històrica dels treballs realitzats per 39 dones en el món de la química, des de Tapputi-Beletakallim (1200 a.C.), considerada la primera química de la història, fins a les joves promeses de l’actualitat com Cristina Nevado.

Purificación Escribano, doctora en Ciències Químiques per la Universitat de València, va ser directora del Col·legi Universitari de Castelló (CUC), va participar activament en la creació de la Universitat Jaume I de Castelló; on després va ocupar el càrrec de vicerectora d’Investigació i es va convertir en una de les seues professores més carismàtiques.

Va participar en més de 50 projectes d’investigació i va publicar més d’un centenar d’articles acadèmics, la major part en revistes internacionals, i es va convertir en referent en l’àrea de la química de l’estat sòlid. Va ser coordinadora de l’Àrea de Ciència dels Materials de l’Agència Nacional d’Avaluació de Projectes (ANEP).

A més de la seua activitat acadèmica, la professora Escribano va ser una de les fundadores del Seminari d’Investigació Feminista, actualment Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere; una ferma defensora dels drets de la dona i la igualtat i lluitadora contra la violència de gènere que va treballar per la visibilitat de les dones en qualsevol disciplina.

PROGRAMA RADIOFÒNIC

A més a més, la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació del Servei de Comunicació i Publicacions de l’UJI ha iniciat dins del programa Una finestra a la ciència de Vox UJI Ràdio, un espai dedicat a la difusió de la ciència en el campus, una sèrie deu espais dedicats a la taula periòdica dels elements químics, amb la col·laboració d’alumnat del Grau en Químiques. Els primers programes estan ja disponibles en la radioteca (http://radio.uji.es/programa.php?id=46) o en iVoox; la resta s’emetran al llarg del segon semestre.