Manuel Toharia: «Ens fa vergonya no saber d'art però a ningú li importa no saber res de ciència» El divulgador científic ha destacat la importància de promoure la cultura científica per a tenir un mínim nivell de coneixements i entendre el perquè de les coses

11/03/2019 | SCP

• Manuel Toharia manuel-toharia _S9B4891

• Manuel Toharia manuel-toharia _S9B4898

• Estudiants manuel-toharia _S9B4919

Foto: Àlex Pérez

El divulgador científic Manuel Toharia va defensar la necessitat de promoure la cultura científica i la importància de preguntar-se el perquè de les coses en el seminari de l'assignatura Teoria i Tècnica de la Ràdio i la Televisió del Grau en Comunicació Audiovisual que es va celebrar el passat 1 de març a la Universitat Jaume I.

En la seua intervenció, Toharia va afirmar que «cal defensar la cultura científica perquè el món d'avui és ciència i tecnologia. Ens fa vergonya no saber d'art, però a ningú li importa no saber res de ciència». En aquest sentit, l'assessor científic del Museu de les Ciències Príncep Felip de València, va assenyalar que tot és cultura i tots els camps de coneixement exigeixen un nivell cultural global mínim, «però, per desgràcia, en ciència i tecnologia no el tenim». Així, va explicar que la cultura científica no és la ciència en el seu extrem, sinó els coneixements mínims que hauríem de tenir per a poder entendre les coses i estar còmodes.

En aquesta línia, Toharia va destacar la importància de preguntar-se i tractar d'entendre el funcionament de les coses perquè «la curiositat és la virtut més gran que hem pogut poder exercir els éssers humans. No hi ha persones de ciències o de lletres, el científic és qui pregunta el com i perquè de les coses».

Durant la seua intervenció, va fer un repàs de les principals característiques que defineixen la ciència apuntant que cal verificar-la de forma universal, a través del mètode científic, per a demostrar les afirmacions perquè «una afirmació sense prova no val res». En aquesta línia, va explicar que la ciència té característiques d'escepticisme i va destacar la importància de diferenciar-la de la fe. «La fe té un component de tradició, són creences que perquè són antigues o esteses no tenen per què ser veritat. La tradició és un suport fonamental de les creences, però no ho és de la ciència», va afirmar. Sobre aquest tema, també va fer al·lusió al principi d'autoritat i la revelació, sobre els quals va assenyalar que «la ciència exigeix demostració, universal i falsable. No podem creure alguna cosa perquè algú ho haja dit, per molta rellevància o notorietat que tinga la persona. Les opinions són lliures però verifiqueu sempre les afirmacions».

No obstant això, Toharia també va assenyalar que la ciència no té veritats absolutes, sinó relatives. «La ciència és un camí de buscar respostes, no és una finalitat. Quan les respostes les apliques s'obri una porta en la qual hi ha noves portes per obrir. El coneixement mai serà total i complet i per això no pot ser absolut, és relatiu», va apuntar.

Per a finalitzar la seua intervenció, Toharia va instar als assistents a interessar-se més per la ciència perquè «la ciència és interessant i divertida si l'entens. Adquiriu cultura científica», va concloure.