Climent: «Els resultats i el prestigi dels grups d’investigació que formen l’INAM avalen el seu èxit» L’Institut de Materials Avançats de l’UJI vol «contribuir a formar un sistema de ciència d’alt nivell al Pais Valencià» segons destaca el seu director a la inauguració

24/09/2015 | SCP

•  inauguracio-inam inam

Robert Roig, Vicent Climent i Juan Bisquert en l'acte d'inauguració. | FOTO: Damián Llorens

•  inauguracio-inam Jornada_INAM_15DLL03

L’Institut Universitari de Materials Avançats (Institute of Advanced Materials, INAM) de la Universitat Jaume I ha estat inaugurat pel director territorial d’Educació a Castelló, Robert Roig; el rector de l’UJI, Vicent Climent, i el director de l’INAM, Juan Bisquert, qui ha destacat que el centre vol contribuir «a formar un sistema de ciència d’alt nivell en el País Valencià», un objectiu que el rector considera que ve avalat «pels resultats i el prestigi dels grups d’investigació i dels investigadors i investigadores que en formen part». L’acte d’inauguració celebrat el 17 de setembre de 2015 ha comptat amb dos taules rodones en les que científics i empresaris han reflexionat sobre el paper dels instituts a la investigació i les relacions amb la indústria.

Juan Bisquert, catedràtic de Física Aplicada, ressalta com els investigadors principals que participen a l’INAM -Eduardo Peris, Germà Garcia Belmonte, Francisco Fabregat Santiago, Iván Mora Seró, Beatriz Julián, Macarena Poyatos i Sixto Giménez - «hem sigut capaços de formar grups d’investigació capdavanters i reconeguts en els seus àmbits internacionals d’actuació. Hem realitzat nombroses contribucions en els camps de la química i la física de materials per a energia, optoelectrònica i catàlisi, que són els àmbits d'actuació que conformaran les activitats de l’Institut d´Investigació. Estos grups d’investigació que conformen l’INAM són una creació autònoma i innovadora de la Universitat Jaume I, i són efectivament una història d’èxit de l’UJI».

De cara al futur, el director de l’INAM explica que volen ser «atrevits i també humils». «Atrevits significa que plantegem ser rellevants en determinats àmbits de la ciència on existeix molta competitivitat i el nivell de recursos és enorme. És un objectiu de gran dificultat. Ens agradaria contribuir a formar un sistema de ciència d’alt nivell en el País Valencià. Ara bé, hem de reconèixer, que no estem a este nivell i que hem de ser humils i realistes. Hem de superar totes les limitacions i seguir l’exemple dels llocs capdavanters, llocs colossals que estan en Singapur, en Oxford, en Montreal, en Zúrich, en San Francisco o en Tel-Aviv, aquells llocs on es fan les innovacions i les principals línies de progrés de la ciència», explica l’investigador.

Talent, recursos i transferència
El talent humà, els recursos materials i la transferència als sectors productius seran claus per a assolir aquests objectius, indica Bisquert. «Hem de recolzar el talent existent però també cal internacionalitzar les institucions, aportant talent extern i rotatiu. A banda del capital humà, els recursos materials són imprescindibles. En les ciències experimentals, les dotacions marquen la diferència. També és molt important incrementar la relació entre la investigació universitària i el món productiu», explica el director del nou institut universitari.

En aquesta mateixa línia, el rector valora la voluntat de l’INAM d’avançar en el treball interdisciplinari, l’atracció de talent mitjançant la col·laboració en un escenari internacional, i una relació molt directa amb la indústria pel que fa a la transferència de coneixements i tecnologia. «Les aspiracions per tant d’aquest nou institut universitari harmonitzen plenament amb la vocació d’internacionalitat de la Universitat Jaume I des de la seua creació; amb una cultura de la interdisciplinarietat cada vegada més estesa entre la nostra comunitat universitària, amb l’objectiu d’assolir l’excel·lència investigadora. I una posició com a referència en tot allò que emprenem, però sobre tot en la investigació i la docència; i amb una permanent vinculació amb el teixit productiu del nostre entorn per a contribuir a un creixement sostenible de la societat mitjançant la innovació responsable», ha destacat Vicent Climent.

El rector ha destacat així mateix l’encert d’inaugurar l’INAM amb activitats de reflexió compartida sobre el paper dels instituts universitaris en la recerca científica i les expectatives de la indústria al respecte. En aquestes reflexions han participat els científics de primer nivell  Laura Lechuga, de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia; Joan R. Morante, de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya; Concepció Rovira, de l’ Institut de Ciència de Materials de Barcelona, i Miquel Pericàs, de l’Institut Català d'Investigació Química, que han debatut sobre el paper dels instituts a l’actual panorama investigador.

D’altra banda, Bruno de Bièvre, d’UBE Corporation; Antonio Querol, de KERAJET; Jose Guillermo Berlanga, de Grupo Gimeno; i Ismael Rodrigo, director de l'Oficina de Cooperació en Recerca i Desenvolupament Tecnològic de l’UJI, han reflexionat sobre què esperen les empreses de la investigació.

Els actes d’inauguració, que han comptat també amb l'actuació musical de Pau Alabajos, s'han completat amb una trobada científica sobre aplicacions de materials avançats.