L'UJI adjudica les beques Enclau-Rural a 22 TFG vinculats a la ruralitat El Vicerectorat de Cultura, Llengües i Societat ha presentat una nova convocatòria en la qual s'atorgaran 10 beques més als treballs que es lliuraran a setembre

24/05/2023 | SCP

•  beques-enclau-rural bequestfg3

Presentació d'una selecció de treballs del curs 2021-2022

La Universitat Jaume I ha seleccionat els 22 Treballs de Final de Grau (TFG) relacionats amb temàtiques lligades a la ruralitat que rebran les beques Enclau-Rural en la convocatòria de juny. Aquesta és la segona edició d'una iniciativa impulsada pel Vicerectorat de Cultura, Llengües i Societat amb la participació de la Mancomunitat del Alto Palancia, del Grup d’Acció Local Maestrat-Plana Alta, del Grup d'Acció Local Altmaesports i del Grup d’Acció Local Palancia-Mijares, amb el qual es vol fomentar la relació de l'alumnat amb el medi rural a més de fer més dinàmica la relació entre el món acadèmic i els municipis rurals.

Els treballs becats amb 300 euros cadascun, aprofundeixen en temàtiques relacionades amb diferents sectors amb l'objectiu de desenvolupar projectes que dinamitzen socioculturalment i econòmicament els municipis de l'interior de les comarques de Castelló. En total, seran al voltant de 40 municipis de les comarques de l'Alt Maestrat, dels Ports, de la Plana Alta, de l'Alt Millars, del Baix Maestrat i de l'Alt Palància els que seran objecte dels projectes d'investigació que els estudiants de l'UJI desenvolupen amb l'objectiu de consolidar la població i estimular l'economia en l’àmbit rural. Entre les localitats triades per le’studiantat es troben Vilafranca, Vilar de Canes, Vilafamés, La Pobla Tornesa, Ares del Maestre, Todolella, Cabanes, Cirat i els municipis de l'Alt Palància.

Entre els 22 TFG que s'han seleccionat hi ha iniciatives tant de tipus econòmic com cultural i patrimonial. En concret, algunes de les investigacions tracten sobre l'execució d'una nau d'assecat de pernils; creació d'una empresa d'atenció domiciliària; estudis sobre la relació de l'escola i la comunitat rural; el patrimoni de la pedra en sec com a recurs didàctic; dinamització esportiva del Museu d'Art Contemporani de Vilafamés; o la creació d'un espai d'aprenentatge al Mas de la Vall d'Ares del Maestre.

La vicerectora de Cultura, Llengües i Societat de l’UJI, Carmen Lázaro, assegura que aquesta iniciativa «és un pas més per ampliar la implicació de la comunitat universitària, tant de l'alumnat com del professorat, amb la societat i amb les seues necessitats, en aquest cas amb el medi rural, amb el qual l’UJI té un compromís ferm per part del Servei d'Activitats Socioculturals, en concret a través dels diversos programes que gestiona el Programa d'Extensió Universitària».

Per la seua banda, el president del GAL Palancia-Mijares, Adolfo Aucejo, diu estar «satisfet pel nombre de TFG presentats, els quals tenen com a eix central la potenciació dels territoris d'interior. Aquest fet és una mostra més de la conscienciació social que existeix quant a la lluita contra la despoblació i el desig de mitigar els efectes de la mateixa en els municipis de la província de Castelló».

El president del GAL Altmaesports, David Vicente, ha valorat «de forma positiva la gran repercussió que ha tingut aquesta iniciativa entre els estudiants» i s'ha mostrat «satisfet per col·laborar amb l'UJI i el PEU a l'hora de becar als estudiants que han decidit realitzar el TFG en temàtiques relacionades amb el món rural de les comarques dels Ports i de l'Alt Maestrat». Al mateix temps que ha avançat «la continuïtat de la col·laboració de l'entitat en el marc del programa de beques Enclau-Rural en pròximes edicions».

La presidenta de la Mancomunidad Alto Palancia, Jessica Miravete, per la seua part, ressalta l'objectiu de les beques «d'incentivar el talent de l'estudiantat universitari de la comarca i, al mateix temps, generar coneixement que pot ser d'ajuda per al desenvolupament de les accions i projectes amb els que les administracions públiques tractem de fomentar el desenvolupament rural i mitigar el despoblament».

El president del GAL Maestrat Plana Alta, Domingo Giner, considera que «els TFG seleccionats en aquesta segona edició ajudaran a trobar noves maneres de veure les coses, continuaran sumant il·lusió i donaran més visibilitat al medi rural, perquè només amb coneixement, amb talent i amb il·lusió, serem capaços de mostrar tot el que poden oferir els nostres pobles». En aquest sentit, Giner argumenta que «hem de saber aprofitar l'extraordinari potencial de talent que tenim en els 24 pobles que integren el nostre GAL i l'UJI, és la millor aliança que tenim per a atraure el talent al nostre territori i gestionar el que tenim per a revertir l'amenaça de la despoblació».

L'objectiu d'aquesta iniciativa, inclosa dins del programa Enclau-UJI, és contribuir a fer que l'estudiantat universitari fixe la seua mirada en la ruralitat a l’hora de plantejar la resolució de problemàtiques, l’anàlisi de situacions, o la proposició de projectes en els seus treballs. En aquest sentit, la comissió que ha avaluat les propostes presentades ha valorat els TFG que tenen com a repte principal millorar l'economia, generar ocupació i dissenyar projectes i iniciatives que ajuden a consolidar la població en l'àmbit rural.

Les 22  beques que s'han concedit es troben dins del Programa d'Extensió Universitària (PEU) i tindran una quantia de 300 euros cadascuna. L'estudianta que s'ha beneficiat de les ajudes és el que es troba matriculat en un TFG per aquest curs 2022-2023. La Universitat ha obert la segona convocatòria de les beques Enclau-Rural que beneficiaran a altres 10 treballs de la convocatòria de setembre. En total, el programa Enclau-Rural ofereix per a aquest curs acadèmic un total de 32 ajudes als estudiants de l'UJI.