Ana Pilar Cruz: «Les persones amb discapacitat contribueixen de manera indiscutible a generar riquesa social i econòmica» L’UJI ha celebrat una Jornada d’Emprenedoria Inclusiva emmarcada en el Campus d’Emprenedoria Innovadora 5UCV de la Generalitat

22/09/2022 | SCP

La Universitat Jaume I ha celebrat una Jornada d’Emprenedoria Inclusiva, en el marc de les activitats del programa conjunt de les cinc universitats públiques valencianes Campus d’Emprenedoria Innovadora de la Generalitat Valenciana.

Ana Pilar Cruz, directora de Talent Extern i Transformació d’Inserta Empleo de la Fundació ONCE, ha oferit la conferència inaugural en la qual ha afirmat que «les persones amb discapacitat contribueixen de manera indiscutible a generar riquesa social i econòmica, tant en l'àmbit nacional com en el comunitari» i ha explicat alguns dels projectes que es duen a terme des de la Fundació en els àmbits de l’orientació, formació i inserció.

«Darrere de cadascuna d’aquestes intervencions hi ha històries de vida, amb les seues característiques i dificultats, i aqueix és el repte. Per això, necessitem entitats de l’àmbit acadèmic. Les universitats són un gran aliat per a promoure la inclusió», ha assenyalat. Com a exemple de sinergia amb la universitat, ha destacat el programa de formació Unidiversitat, en el qual participa l’UJI, que té com a objectiu proporcionar competències sociolaborals i acadèmiques a joves amb discapacitat intel·lectual.

La inauguració ha sigut a càrrec del vicerector d’Innovació, Transferència i Divulgació Científica de l’UJI, David Cabedo; la directora general d’Emprenedoria i Cooperativisme de la Generalitat Valenciana, María Teresa García Muñoz, i María Luisa Flor, directora d’Innovació i Emprenedoria de l’UJI.

David Cabedo ha explicat que el foment de l’emprenedoria i la innovació està en l’ADN de l’UJI i, per això, s’han desenvolupat diversos programes en aquest àmbit, però «encara queda molt a fer». Així, ha afirmat que «hem d’aconseguir la plena accessibilitat a aquests programes i identificar els principals reptes, barreres i necessitats que tenen els emprenedors amb discapacitat per a poder desenvolupar programes de suport efectius». En aquest sentit, ha subratllat que, especialment com a entitat pública, s’ha d’impulsar l'emprenedoria inclusiva, per a garantir la igualtat d’oportunitats, però també «per a aprofitar tot el talent, recursos i habilitats que tenim al nostre abast, perquè les iniciatives que aquest talent proporcionarà contribuiran d’una manera molt efectiva al benestar de la societat».

En aquesta línia, María Teresa García Muñoz ha assenyalat que «tota la societat ha de poder formar part dels programes d’emprenedoria i ningú se n’ha de quedar fora, i per això hem de treballar des d’una perspectiva inclusiva que permeta a qualsevol persona que estiga a la universitat desenvolupar aqueixes capacitats i realitzar un projecte empresarial». Així mateix, ha afegit que les iniciatives emprenedores relacionades amb la inclusió creen valor afegit i també equilibri social, a més de ser el niu de la innovació social.

Per a completar la jornada, s’han celebrat dues taules redones sobre experiències emprenedores de l’estudiantat universitari i des del punt de vista d’empreses i entitats que fomenten les competències d’emprenedoria.