L'UJI impulsa un «lideratge atent» alineat amb els ODS entre el seu personal

22/07/2022 | SCP

La Càtedra de Cooperació i Desenvolupament Sostenible de la Universitat Jaume I ha realitzat al juliol el taller «Aliances, Lideratge i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) des de la gestió universitària: UJI 2030: el ‘lideratge atent’ en les Aliances Transformacionals», emmarcat en la formació per a la direcció de la Unitat de Formació del PAS.

En la inauguració, Elsa González Esteban, directora de la Càtedra i vicerectora de Responsabilitat Social, Polítiques Inclusives i Igualtat, ha destacat la necessitat d'acostar al treball diari els ODS; i ha assenyalat que aquesta formació ha sigut possible gràcies a l'aliança de l'UJI amb la Generalitat Valenciana que permet, per mitjà de diferents convenis, establir plans concrets per a acostar a la consecució dels ODS. «Volem tenir eines concretes, però també espais per a detectar quines eines no tenim i, des de la Càtedra i el Vicerectorat, poder impulsar formacions dirigides a les necessitats reals que tenim», ha apuntat la directora de la Càtedra.

El taller, a càrrec d'Antonio Grandío Botella i Miguel Ángel Gimeno Navarro, professors del Departament d'Administració d'Empreses i Màrqueting i membres del grup d'investigació GLOBCONS - Consciència Global i Organitzacions Atentes i de l'Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local, ha plantejat com a objectius analitzar i comprendre la importància de la sostenibilitat en el marc de l'Agenda 2030; examinar les característiques i possibilitats de les aliances des de la universitat per al desenvolupament sostenible, i definir i descobrir les maneres d'exercir el lideratge en les aliances transformadores.

En el taller, s'ha reflexionat sobre la importància de generar un canvi de les aliances transnacionals a les transformacionals i, en aquest sentit, s'ha subratllat que l'UJI ja va iniciar el seu procés de transformació amb el seu Pla ODS UJI 2030. Per a avançar en el pla i reforçar les capacitats, s'han plantejat com a propostes fomentar les aliances publicoprivades, crear grups de treball amb la participació d'agents externs claus, i implementar aliances estratègiques en pro de la sostenibilitat que permeten comptar amb punts de vista externs i implementar iniciatives de manera coordinada.

Així, s'ha assenyalat que aquest procés requereix promoure un lideratge col·lectiu, fomentar una visió sistèmica, col·laborar en la comprensió compartida dels problemes complexos per a allunyar-se d'una resolució reactiva i permetre la reflexió i la conversa generativa.

Per a concloure la sessió, David Joan Marí, coordinador tècnic de la Càtedra, ha oferit el suport de la Càtedra per a treballar qualsevol qüestió relacionada amb els ODS i les aliances, des de la identificació dels ODS i metes sobre les quals treballar específicament, fins a la identificació dels grups d'interès que poden cooperar per a contribuir a una millora dels indicadors.

Aquesta activitat s'emmarca en el programa corresponent al conveni de col·laboració de la Càtedra 2021 que desenvolupa l'UJI amb la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana.

Aquesta acció està alineada amb els següents Objectius de Desenvolupament Sostenible: ODS 4. Educació de Qualitat i ODS 17. Aliances.

Més informació: www.catedradecooperacio.uji.es

Fotografies