El llibre editat per l’UJI «La llengua estàndard a les comarques centrals del domini lingüístic català» d’Amanda Ulldemolins guanya el Premi Alfred Giner Sorolla 2022

13/05/2022 | SCP

L’obra d’investigació filològica La llengua estàndard a les comarques centrals del domini lingüístic català d’Amanda Ulldemolins, editada per Publicacions de la Universitat Jaume I, ha guanyat el Premi Alfred Giner Sorolla 2022 dels Premis Maestrat Viu.

El jurat dels premis ha tingut en compte en la seua valoració que la investigació d’Amanda Ulldemolins alerta sobre la incidència del model de llengua escolar, el qual pot provocar la pèrdua de la varietat lingüística tortosina pròpia de les Terres de l’Ebre, els Ports i el Maestrat.

En aquesta edició, el col·lectiu en defensa de la llengua i de la cultura Maestrat Viu també ha premiat amb el Premi Seidia 2022 l’obra Se done a saber… Memòria gràfica de Vistabella del Maestrat de l’Arxiu de Vistabella del Maestrat.

La publicació La llengua estàndard a les comarques centrals del domini lingüístic català forma part de la col·lecció «Fundació Germà Colón» atès que va guanyar el 2020 el IV Premi Germà Colón d’Estudis Filològics, que concedeix l’UJI i la Fundació Germà Colón.

L’objecte d’estudi d’aquesta investigació és el model de llengua oral que els ensenyants vehiculen als alumnes del primer curs d’educació primària de l’àrea geogràfica tortosina. Concretament, examina les variables fonètiques, morfològiques i lèxiques més rellevants a partir d’una mostra integrada pel discurs de 27 mestres d’aquest nivell educatiu de les escoles públiques dels 20 municipis catalanovalencians que integren la Mancomunitat de la Taula del Sénia.

SOBRE AMANDA ULLDEMOLINS

Amanda Ulldemolins Subirats, nascuda a Alcanar l’any 1991, és doctora en Filologia Catalana per la Universitat Autònoma de Barcelona (2018), amb el Màster en Estudis Avançats en Llengua i Literatura Catalanes (2014), i graduada amb el premi extraordinari en Llengua i Literatura Catalanes (2013).

En l’àmbit de la docència, ha treballat com a lectora de llengua i cultura catalanes a la Universitat de Carolina del Nord, a la Universitat de Georgetown i a la Universitat Catòlica d’Amèrica, als Estats Units d’Amèrica, i actualment compagina la docència a l’ensenyament secundari a Catalunya amb col·laboracions amb la Universitat Oberta de Catalunya.

En l’àmbit de la investigació, els seus treballs s’han centrat preferentment en l’extensió social de la normativa en llengua catalana, especialment en l’àrea central del domini lingüístic.

En l’àmbit pedagògic, ha col·laborat en l’elaboració dels manuals A punt, de Publicacions de l’Abadia de Montserrat, que estan encaminats a l’ensenyament del català com a llengua estrangera.