Xavier Molina exposa a Benicarló els factors clau per a una «clusterització» territorial d’èxit

13/05/2022 | SCP

La Càtedra de Transformació del Model Econòmic de la Universitat Jaume I va participar dijous passat, 12 de maig, en les III Jornades Actiben de Benicarló, en el marc del Focus Pime «Activació econòmica en clau comarcal», una trobada organitzada per CEEI Castelló i l'Ajuntament de Benicarló amb el cofinançament d’IVACE i amb l’objectiu de fomentar l’activació econòmica del Baix Maestrat.

En concret, el director de la Càtedra, Xavier Molina, va pronunciar la conferència «Factors imprescindibles per a una clusterització territorial d’èxit». Després de presentar breument la Càtedra, va explicar que els clústers industrials són concentracions d’empreses interconnectades, proveïdors especialitzats, proveïdors de serveis, empreses d’activitats relacionades i institucions associades. Molina va afirmar que hi ha clústers a tots els sectors i a tots els territoris del món, i va assegurar que «la predominança dels elements de mercat davant dels productius exigeix de les empreses del clúster un control més gran dels canals de distribució i potenciació de marca». Les companyies del clúster «han de diversificar-se cap a productes i serveis més especialitzats, de manera que han de redimensionar els seus mercats».

A més, Molina ha parlat del capital social com a font de confiança, cooperació i coneixement i es va referir a la clusterització com «un conjunt de polítiques per a promocionar, crear, reforçar i millorar les aglomeracions territorials d’empreses». Com a reflexió final, el director de la Càtedra va dir que els clústers són una via de desenvolupament que «genera valor i permet la seua apropiació local», a més de ser «equilibrat, basat en l’emprenedoria i amb una activa presència del capital social» i postular «la necessitat de cooperació i de governança del territori».

Impulsada per la Universitat Jaume I i la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic de la Generalitat Valenciana, la Càtedra té com a objectiu el foment del coneixement i difusió de temàtiques relacionades amb la transformació de l’actual model econòmic de la Comunitat Valenciana cap a un de més competitiu, basat en la innovació, el coneixement, l’obertura a l’exterior i sostenible des d’un punt de vista mediambiental, productiu i social.