L’UJI presenta la publicació «Inhabilitación absoluta y perpetua», de Vicent Sampedro, sobre la repressió dels maçons de Castelló

11/02/2022 | SCP

Publicacions de la Universitat Jaume I ha continuat amb el cicle de presentacions dels títols de la col·lecció «Història i Memòria» amb el llibre Inhabilitación absoluta y perpetua. La represión franquista contra los masones de Castelló, de Vicent Sampedro.

L’acte de presentació, que ha tingut lloc al Menador espai cultural, ha comptat amb l’assistència de Luis Martín, catedràtic d’Història i Civilització Espanyola Contemporània de la Universitat de Pau; Guillermo de Miguel Amierva, representant de la Lògia Manuel Fabra n. 60 de la «Logia Simbólica Española (GLSE)», i l’autor de l’obra.

En el vuitanta aniversari de la Llei sobre Repressió de la Maçoneria i el Comunisme d'1 de març de 1940, aquest llibre representa el fruit de diversos anys d'investigació sobre la repressió dels maçons de la província de Castelló, tant els que van formar part d'algun dels cinc petits tallers maçònics, una lògia a Vila-real i quatre triangles situats a Nules, Castelló de la Plana i Torreblanca, en actiu entre 1905 i 1938, com d'aquells castellonencs iniciats en lògies de la resta del país, entre els quals s'expliquen personatges de la talla de Marco Miranda, Sos Baynat, Royo Gómez, Pascual-Leone o Peña Masip.

El règim franquista va ser essencialment repressor i els maçons van ser unes de les seues principals víctimes. Vicent Sampedro ha realitzat un exercici de memòria històrica, amb un estudi en profunditat de qui van ser els maçons castellonencs i de com la pluralitat de formes de la repressió els va castigar, especialment per part del Tribunal Especial per a la Repressió de la Maçoneria i el Comunisme (TERMC), amb actuacions que es van perllongar fins a 1964.