La cinquena edició de les Jornades de la Nova Ruralitat debatrà sobre l'oportunitat que té el medi rural d'eixir reforçat davant la crisi energètica

10/09/2021 | SCP

Quin paper assumirà el medi rural en el context de la crisi energètica que s'esdevé? Aquesta és la qüestió que s'analitzarà en el marc de la cinquena edició de les Jornades de la Nova Ruralitat que se celebraran a Benlloc i començaran amb una sessió de treball prèvia el pròxim dia 24 de setembre, i que continuaran els dies 26 i 27 de novembre amb les ponències i les taules de debat.

L'activitat, organitzada pel Fòrum de la Nova Ruralitat, una entitat vinculada a la Universitat Jaume I a través del seu Programa d'Extensió Universitària (PEU), vol analitzar i debatre sobre la capacitat que tenen les societats rurals per a significar-se com un espai de producció, vida, treball i oci propis, davant la difícil situació energètica en què es troba el món a causa de l'escassesa de recursos fòssils barats i les repercussions mediambientals que comporta la seua utilització.

Una de les inquietuds dels actors del medi rural és que novament, en aquest camí cap a la transició energètica que ha començat, els recursos disponibles es destinen a les aglomeracions urbanes sense tenir en compte la ruralitat i el conjunt del territori com un espai on es poden desenvolupar nous sistemes de vida autònoms tant socialment com energètica. Per a donar resposta a aquestes preocupacions s'han organitzat diferents taules redones que versaran sobre «Crisi energètica i ruralitat», «Ruralitat i alimentació en context de crisi energètica», «Mobilitats possibles i impossibles» i «Quina ruralitat pot ser alternativa?».

Hi participaran ponents de reconegut prestigi tant de l’àmbit espanyol com europeu, «perquè encara que les jornades tenen un marcat caràcter local, la seua vocació és global; per això es considera essencial aconseguir una visió de conjunt dels problemes de la ruralitat, tot i que les expressions varien en cada espai local», expliquen des de l'organització. Entre els ponents destaquen el científic Antonio Turiel, l'escriptora i arquitecta britànica Carolyn Stell, l'ecofeminista Yayo Herrero, el geògraf Ivan Murray o l'escriptor i professor Carlos Taibo.

Les persones interessades a participar en aquesta cinquena edició d'aquest fòrum ho poden fer ja en l'apartat d’inscripcions de la pàgina web de la nova ruralitat: https://novaruralitat.org/v-jornades-de-la-nova-ruralitat/

Les Jornades de la Nova Ruralitat estan concebudes com un instrument de transferència de coneixements en ambdós sentits, des de la ciència cap a la perspectiva ciutadana i a l’inrevés, en un format basat en el treball d'anàlisi i confrontació d'idees entre persones expertes i diferents actors de la societat civil.

L'organització ciutadana Fòrum de la Nova Ruralitat destaca per ser una organització sorgida de la gent que viu al món rural i que amb la col·laboració de l’UJI està implantant en els seus debats una metodologia científica pròpia de la investigació acadèmica, participativa i dialèctica, que segons el comitè científic que els avala —format per 17 professors de sociologia rural de diverses universitats estatals— està aconseguint un dels diagnòstics de més qualitat de l'estat sobre la despoblació rural causada durant els anys 60 i 70, ara fa cinc dècades, i sobre l'èxode de la joventut que afecta la ruralia en el moment present.