Una publicació de l’UJI sobre la vida i obra del mestre valencianista benassalenc Josep Francesc Boix Senmartí és guardonada en els Premis Maestrat Viu L’obra del tècnic lingüístic i filòleg Òscar Pérez Silvestre és una investigació que redescobreix el mestre, poeta i polític de Benassal amic i col·laborador íntim de Carles Salvador

03/06/2021 | SCP

El col·lectiu en defensa de la llengua i de la cultura Maestrat Viu ha guardonat en la categoria individual dels Premis Maestrat Viu a la iniciativa anual 2021 l’obra d’investigació en història de la llengua, de la literatura i de l’ensenyament Josep Francesc Boix Senmartí. El mestre que estimava la natura i la poesia (1901-1933) d’Òscar Pérez Silvestre, publicada en 2020 per Publicacions de la Universitat Jaume I dins la col·lecció «Fundació Càtedra Soler i Godes».

En reconèixer la iniciativa del tècnic lingüístic, filòleg i investigador Òscar Pérez Silvestre amb el Premi Alfred Giner Sorolla 2021, el jurat dels Premis Maestrat Viu ha tingut en compte el rigor i l’aportació sobre la vida i l’obra d’un mestre valencianista de qui es desconeixia tot.

L’acte de lliurament dels Premis Maestrat Viu s’ha celebrat el passat 29 de maig al Pla de Sant Pau d’Albocàsser. A més d’Òscar Pérez Silvestre, també s’ha guardonat la Plataforma No al Yellowstone Europeo, amb el Premi Seidia 2021, per la defensa de la vida rural contra agents especuladors que s’aprofiten del despoblament.

Josep Francesc Boix Senmartí. El mestre que estimava la natura i la poesia (1901-1933) es tracta d’un estudi que situa la família, la vida i l’obra escrita del mestre de Benassal Josep Francesc Boix Senmartí, al costat dels amics Carles Salvador, Enric Soler i Godes, i Antoni Porcar Candel, 85 anys després d’una mort prematura esdevinguda a Torreblanca.

El llibre és la biografia d’un mestre innovador en la metodologia educativa, que empra com a eines pedagògiques la poesia, el projector cinematogràfic, els mapes de marqueteria, el museu escolar amb col·leccions de minerals, fòssils, insectes i herbaris, o la impremta de coca de gelatina; al mateix temps, es relata la vida d’un activista cultural i polític apassionat per posar en marxa les iniciatives indispensables que haurien hagut de contribuir a la configuració de l’escola moderna en valencià en temps de la Segona República.

SOBRE L’AUTOR

Òscar Pérez Silvestre, nascut a Eslida el 1973, és llicenciat en Filologia Catalana per la Universitat de València i treballa com a tècnic de normalització lingüística de l’administració local. A més, és assessor lingüístic de diverses entitats i docent de cursos de llengua i literatura. Des de 1995 és membre del consell de redacció de la revista Saó i col·laborador de diverses publicacions especialitzades. Com a investigador destaca pels estudis sobre la serra d’Espadà i pels treballs sobre literatura, cultura popular i història social de la llengua del segle XIX i del primer terç del XX, entre els quals hi sobresurt la publicació Paraula de la terra (1997), en homenatge a Enric Valor amb motiu del títol de doctor honoris causa per la Universitat de València, el llibre Una veu en el camp valencià. Aproximació a la història de la JARC (1998) i l’edició del poema èpic Seidia (2000), així com els estudis sobre els intel·lectuals valencians formats al Seminari de Tortosa durant les primeres dècades del segle XX.