L'UJI i la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica creen una Càtedra d'Arquitectura Circular

19/05/2021 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I de Castelló, Eva Alcón, i el vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Rubén Martínez Dalmau, han signat un conveni de col·laboració entre ambdues institucions per a la creació de la Càtedra d'Arquitectura Circular amb la finalitat d'afavorir la innovació aplicada i la transferència de coneixement per al desenvolupament de polítiques públiques que permeten impulsar la transició cap a un model circular en matèria d'arquitectura i entorn construït.

La normativa específica d'edificació en les últimes dècades ha fet grans progressos en l'àmbit de l'eficiència energètica i l'accessibilitat que ja han sigut completament assumides en l'edificació d'obra nova i s'estan implantant ràpidament per als edificis existents.

Aquestes millores energètiques tenen una conseqüència directa en la sostenibilitat dels edificis pel seu menor consum d'energia durant la fase d'utilització. No obstant això, en l'àmbit de la sostenibilitat i la transició ecològica encara queden moltes possibilitats de millora, fonamentalment relacionades amb la minimització de recursos utilitzats en la construcció dels edificis, la qual cosa, entre altres estratègies, es pot aconseguir mitjançant el reciclatge o reutilització dels materials i amb l'increment de la vida útil tant dels materials com dels edificis.

Amb aquest conveni i amb la creació de la nova càtedra, que estarà dirigida pel professor Àngel Pitarch, es pretén aprofitar i fomentar sinergies encaminades a la translació dels conceptes d'economia circular a l'àmbit de l'arquitectura, afavorint d'aquesta manera la transició ecològica d'aquest sector i millorant la qualitat de l'entorn construït.

La nova Càtedra permetrà desenvolupar línies d'investigació relacionades amb l'ús eficient dels recursos disponibles, amb la gestió i reutilització de residus de demolició i construcció, i amb la vida útil dels materials i dels edificis resultants. Així mateix, desenvoluparà activitats de docència i difusió destinades a l'estudiantat de grau i màster de l'UJI relacionat amb el sector de l'edificació com és el cas del Grau en Arquitectura Tècnica i el Màster d'Eficiència Energètica, i als diferents professionals que intervenen en el procés edificatori: arquitectes tècnics, arquitectes, constructors, subministradors de productes o gestors de residus, entre altres.

La rectora, Eva Alcón, ha mostrat la seua satisfacció per la signatura del conveni perquè d'aquesta manera s'escomet l'objectiu de la pretesa transició ecològica en el sector de l'edificació cap a un futur amb edificis més sostenibles i confortables. «Aquesta nova càtedra servirà d'enllaç decisiu i funcional entre l'activitat educativa i investigadora de la Universitat amb el disseny, planificació, gestió i execució de l'espai construït, tant d'obra nova com de rehabilitació en la Comunitat Valenciana», ha assenyalat.

Per part seua, el vicepresident Rubén Martínez Dalmau ha explicat que, tal com indica el Pla d'Acció de l'Economia Circular de la Comissió Europea, «el sector de l'edificació és un dels sectors prioritaris en els esforços per a materialitzar la transició ecològica, ja que genera un terç aproximadament dels residus produïts a la Unió Europea». Per aquest motiu, «resulta fonamental invertir en la investigació de tècniques que permeten allargar la vida útil dels materials de la construcció i la reutilització dels seus residus».

Les últimes dades de la Comunitat Valenciana i el conjunt d'Espanya en aquesta matèria no són encoratjadors. La taxa de reciclatge és d'un 37%, una xifra molt allunyada del 55% de França, del 76% de Bèlgica o del 78% d'Itàlia. No obstant això, el vicepresident confia que, amb els fons europeus per a la recuperació econòmica i social, «aquesta manca pot convertir-se en una oportunitat per a generar noves ocupacions verdes».

Per a això, des de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, «estem participant en tota una sèrie de projectes per a materialitzar aquest horitzó verd». La setmana passada, per exemple, es va presentar la manifestació d'interés de FECOVAL orientada a l'aplicació de l'economia circular en el sector de l'edificació. I avui, amb la signatura d'aquest conveni amb l'UJI, «se suma un nou agent innovador de primera rellevància».

A l'acte de signatura del conveni, també han assistit la directora general d'Innovació Ecològica en la Construcció, Nuria Matarredona; el vicerector de Planificació, Coordinació i Comunicació, Modesto Fabra; el director de la Càtedra, Àngel Pitarch, i la subdirectora de la Càtedra, M. José Rua.