La rectora Eva Alcón destaca que «la diversitat és un valor afegit per a les universitats» i reitera l'aposta per la inclusió

23/02/2021 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I i delegada de la Presidència per a Polítiques d'Igualtat en Crue Universitats, Eva Alcón, destaca que «la diversitat és un valor afegit per a les universitats» pel que reitera «la necessitat de continuar apostant per la inclusió en tots els àmbits d'actuació de la universitat, com són la docència, la formació, la investigació i la innovació». Alcón ha realitzat aquestes afirmacions en una taula redona en línia organitzada pel Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI) sobre les estratègies de les universitats per a incorporar personal docent i investigador amb discapacitat.

La taula redona virtual també ha comptat amb la participació de Vicenta Mestre, rectora de la Universitat de València i presidenta de la sectorial de CRUE-Professorat; Isabel Martínez Lozano, de la Fundació ONCE; Jesús Celada, director del Reial Patronat sobre Discapacitat; Rafael de Lorenzo, secretari general de la Fundació Dret i Discapacitat, i Carmen Márquez Vázquez, professora de la UAM. Com a moderador ha actuat José Manuel González Huesa, director de cermi.es i director general de Servimedia.

En la seua intervenció, la rectora de l'UJI ha explicat que «s'han fet avanços importants, sobretot en la incorporació d'estudiantat, i també en l'acompanyament gràcies a les adaptacions curriculars, d'espais i fins i tot de llocs de treball». No obstant això, ha afirmat que les universitats tenen «un repte al davant: facilitar l'accés de les persones amb discapacitat com a personal docent i investigador».

Les singularitats dels processos de contractació del PDI, amb la convocatòria de places per àrees de coneixement i amb perfils molt definits; les limitacions legals per a la planificació estable de les plantilles universitàries i la vigència de la taxa de reposició són realitats que dificulten la incorporació de PDI i, particularment, l'aplicació de la quota de reserva de plaça per a persones amb discapacitat. «Reconéixer aquesta realitat és la millor manera per a buscar solucions i promoure bones pràctiques que faciliten la incorporació de persones amb discapacitat a les plantilles de PDI, en definitiva, sumar talent a les universitats des d'una perspectiva inclusiva», ha apostat la rectora Eva Alcón.

La Universitat Jaume I treballa amb l'estudiantat amb discapacitat i necessitats educatives especials des de la seua creació en el curs 1991-1992. Va ser la primera universitat espanyola a reconéixer explícitament en els seus estatuts (1998) el suport al col·lectiu d'estudiantat amb discapacitat física, sensorial i psíquica. Al llarg d'aquests anys més d'un miler persones amb necessitats educatives especials han passat per les aules de l'UJI i se'ls ha recolzat en els diferents moments de la trajectòria acadèmica.

En aquests moments, la Unitat de Diversitat i Discapacitat atén 390 estudiants, tant persones amb discapacitat com amb necessitats específiques de suport educatiu, i 12 PDI també s'han acollit al programa d'atenció a la diversitat, encara que hi ha més professorat amb discapacitat que no ha requerit de moment el suport de la Unitat.

Cal destacar que al desembre de 2019 la Universitat Jaume I va crear la Unitat Responsable d'Accessibilitat (URA) amb l'objectiu de garantir l'accés a tots els continguts digitals que genera l'UJI i que, en aquests moments, el Vicerectorat d'Estudiantat i Compromís Social està ultimant el nou pla d'inclusió per a persones amb discapacitat.