L'UJI organitza juntament amb la Universitat Rovira i Virgili el IV Congrés de Cultura i Territori a les comarques de l'antiga Diòcesi de Tortosa

03/12/2021 | SCP

La ciutat de Tortosa acull de l’1 al 3 de desembre de 2021 el IV Congrés de Cultura i Territori a les comarques de l'antiga Diòcesi de Tortosa, diòcesi que, fins al 1960, va aplegar sota la seua jurisdicció eclesiàstica una gran part de les poblacions de les comarques castellonenques i del baix Ebre. Des de la primera edició, celebrada el desembre de 2001 a Tortosa-Benicarló-Morella, la Universitat Jaume I ha sigut entitat acadèmica organitzadora d’aquests congressos, que van alternant de seu a una banda i a l'altra de les demarcacions administratives. I ho ha fet des de la convicció que aquestes terres tenen unes fortes relacions lingüístiques, socials, culturals i econòmiques que ultrapassen la simple relació de veïnatge. La Diòcesi de Tortosa, com a entitat, ha constituït i constitueix encara un símbol que d’alguna manera les unifica i les identifica.

Durant tres dies els participants i assistents han tingut l’oportunitat de parlar sobre aspectes diversos relacionats amb el tema que serveix de títol a aquesta reunió científica: la cultura i el territori. L'esperit d'aquestes trobades ha sigut sempre la voluntat d'establir un fòrum de debat i reflexió al voltant d’aquest àmbit geogràfic de referència, fragmentat administrativament i abocat a una injusta marginalitat perifèrica.

L'UJI ha estat representada pel professor Tomàs Martínez Romero, catedràtic del Departament de Filologia i Cultures Europees i president de l'anterior congrés, que va tenir lloc a Vinaròs. En el comitè científic han participat els professors Carles Rabassa, Carmen Lázaro, J. Cristià Linares i Manel Sifre.