L'UJI se situa entre les 300 millors universitats del món pel seu impacte social i econòmic, segons l'últim rànquing del Times Higher Education (THE)

23/04/2020 | SCP

El rànquing d'impacte del Times Higher Education (THE), que s'ha donat a conèixer avui de manera online, situa la Universitat Jaume I de Castelló entre les 300 millors universitats del món pel seu impacte social i econòmic, d'acord amb els efectes de la seua activitat en relació amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) fixats per l'Organització de les Nacions Unides (ONU). D'acord amb la puntuació obtinguda, l'UJI està entre les 200 i 300 primeres universitats d'un total de 767 institucions d'educació superior de tot el món que han participat en l'edició d'enguany.

És la primera vegada que l'UJI entra en aquest nou rànquing, que es va posar en marxa l'any passat per primera vegada. La mera inclusió en aquesta selectiva classificació ja és un gran mèrit, perquè situa les universitats que hi participen com a institucions pioneres en la implementació dels ODS a través de la docència, la investigació i la transferència, així com organitzacions compromeses amb la consecució d'aquests objectius a través de pràctiques, polítiques i procediments verificables i evidències de la seua activitat, segons destaca l'organització de THE.

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, han assenyalat que el resultat d'aquest rànquing és una bona notícia que «motiva per a continuar avançant en la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030 de Nacions Unides». Aquest objectiu forma part del Pla d'Acció de Govern 2019-2022 i s'ha traduït en la creació d'un grup motor per a aconseguir els ODS, que inclou, entre altres accions, l'elaboració d'una cartografia dels ODS a la Universitat Jaume I, en la qual s'està treballant en aquests moments.  Per a Alcón, «les universitats, com a institucions amb un marcat caràcter social, estem cridades a ser motor en l'assoliment dels ODS i a l'UJI tenim clar que volem exercir aquest lideratge social per a impulsar l'Agenda 2030, un pla d'acció en favor de les persones i del planeta».

D'acord amb la classificació de 2020, la Universitat Jaume I destaca sobretot en l'ODS 16 (pau, justícia i institucions sòlides), amb 75,8 punts sobre 100 i la posició 71 de 453 institucions participants en aquest apartat. En aquest sentit, el rànquing THE destaca l'activitat investigadora de l'UJI en aquest camp i les mesures internes de governança. L'UJI també aconsegueix una gran valoració en l'ODS 5 (igualtat de gènere), on obté una puntuació de 61,4 i se situa entre les 200 primeres institucions d'un total de 548. En aquest camp, el rànquing THE Impact destaca també l'activitat investigadora de l'UJI en matèria d'estudis de gènere, el percentatge de dones entre el professorat i l'estudiantat, i les mesures adoptades per al progrés de les dones i el seu accés a la formació.

La Universitat Jaume I obté també una molt bona puntuació en l'ODS 6 (aigua neta i sanejament), en el qual es posa en relleu les investigacions sobre aquest aspecte, així com el nivell de consum d'aigua per persona i la cura i ús d'aquest bé tan preuat. Finalment, el rànquing THE Impact 2020 posa de manifest la gran tasca de l'UJI en l'ODS 17 (aliances per al desenvolupament), en el qual destaca el treball de la universitat castellonenca en investigació però també en la seua labor educativa sobre els ODS, la publicació d'informes i l'establiment de relacions per a aconseguir els Objectius.

El THE Impact Rànquing és una iniciativa pionera per a reconèixer a aquelles institucions universitàries de tot el món que estan treballant àrduament per a abordar problemes globals com la desigualtat de gènere, l'educació de qualitat per a tots, el canvi climàtic, l'assoliment de societats pacífiques i el creixement econòmic. Per a armar la classificació, Times Higher Education ha analitzat com les universitats de tot el món s'estan comprometent amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides. Els ODS són una crida a l'acció mundial per a combatre la pobresa, el canvi climàtic i la desigualtat.

D'aquesta forma, aquest nou rànquing és un recurs crucial per a analitzar el paper global de les universitats, perquè no se centra només a avaluar les universitats per la seua producció investigadora, o per la qualitat de la seua docència, sinó que se centra en l'impacte que les institucions universitàries estan tenint en alguns dels problemes més apressants per al món.