La Universitat Jaume I publica dos novetats editorials sobre estudis feministes i de gènere

18/12/2020 | SCP

Publicacions de la Universitat Jaume I acaba d'editar El auge del feminismo neoliberal, de Catherine Rottemberg, traduïda de l'edició que va publicar Oxford University Press, en la qual s'ofereix una anàlisi lúcida sobre els dilemes que s'obrin davant la popularització i apropiació del feminisme en els mitjans de comunicació dominants i la construcció d'una subjectivitat feminista en la cultura neoliberal.

De manera incisiva, crítica i accessible, Rottenberg mostra en aquesta obra els processos a través dels quals el feminisme neoliberal ha aconseguit instal·lar com a objectiu final per a les dones l'equilibri entre el treball i la vida familiar. Rottenberg desplega no solament la capacitat d'aquesta variant de feminisme per a desdibuixar la dimensió social, econòmica i cultural de les desigualtats, sinó també les maneres per a soscavar les lluites feministes, reemplaçant-les pel discurs dels negocis, l'èxit i les emocions positives que exclouen la majoria de les dones. El llibre és fonamental per a entendre aquest discurs, les seues propostes i limitacions, i per a produir un diàleg creatiu que permeta reivindicar el feminisme com un moviment de justícia social.

Aquesta publicació és la número 25 de la col·lecció «Sendes», avalada per l'Institut d'Estudis Feministes i de Gènere «Purificación Escribano» de la Universitat Jaume I.

D'altra banda, també s'ha editat Feminización de la pobreza en la ciudad de Castelló de la Plana, de Mercedes Alcañiz i Iluminada Fuertes. La investigació sobre la feminització de la pobresa a la ciutat de Castelló de la Plana que es presenta conté dues parts: una quantitativa, que inclou dades sobre estadístiques de dones en situació vulnerable, i una altra part, de tipus qualitatiu, en la qual s’han realitzat entrevistes a professionals i a dones que es troben en situació o risc de pobresa.

Atesa la crisi originada pel coronavirus durant el 2020, és possible que algunes dades no es corresponguen amb la situació actual a causa de la pandèmia i les seues conseqüències sanitàries, econòmiques i socials, que probablement hauran agreujat la vulnerabilitat prèvia. L'edició s'ha fet amb la col·laboració de l'Ajuntament de Castelló, dins la col·lecció coeditada «Univerciutat».