El Seminari contra la Violència de Gènere de l'UJI posa de manifest la importància de gestionar la crisi sanitària amb perspectiva de gènere

04/11/2020 | SCP

La Universitat Jaume I, en col·laboració amb la Fundació Isonomia, ha iniciat la setzena edició del Seminari Internacional contra la Violència de Gènere, que enguany es realitza de manera virtual a causa de la situació sanitària generada per la COVID-19.

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha participat en la inauguració en la qual ha destacat la «reflexió molt necessària» que planteja aquest seminari en temps de pandèmia: igualtat de gènere i violències contra les dones en contextos de crisis i emergències.

Alcón ha subratllat que «totes les crisis generen desigualtats, i aquesta pandèmia no n'és una excepció perquè les xiquetes i les dones pateixen aquestes crisis sanitàries de manera diferent a xiquets i homes». En aquest sentit, ha recalcat que institucions internacionals com l'ONU adverteixen que l'impacte de gènere s'ha ignorat en les últimes crisis sanitàries. «Per tot això, és imprescindible aplicar una mirada de gènere per a donar una resposta integral des de les polítiques públiques i iniciatives privades davant d'aquestes emergències», defensa la rectora de l'UJI.

En aquesta línia, ha assenyalat que aquest seminari suposa «una aportació essencial a un debat que ha de ser global: la necessitat de potenciar la investigació amb perspectiva de gènere en tots els àmbits. Necessitem que els estudis i informes compten amb dades desagregades per a conéixer l'impacte de gènere, especialment en situacions d'alta vulnerabilitat per a les dones com són les crisis i emergències sanitàries», ha reivindicat.

Per part seua, la directora del Seminari, M. José Senent, ha volgut ressaltar algunes connotacions positives de la situació de pandèmia, com ara la immersió en les TIC que ha produït, que permet expandir més el fruit del treball que es realitza en l'àmbit del gènere. En aquesta línia, ha afirmat que «mai com ara se'ns havien plantejat reptes tan importants en tots els àmbits de la nostra vida, però mai havíem comptat amb tantes eines per a poder treballar sobre aquests reptes i amb tanta força col·lectiva per a superar-los».

En el marc del Seminari, s'ha fet lliurament del XVI Premi Isonomia contra la violència de gènere, atorgat en aquesta edició a ONU Mujeres. En nom de l'organització ha rebut el premi Kalliopi Mingeirou, Chief of UN Women’s Ending Violence Against Women Department.

La rectora de l'UJI ha felicitat ONU Mujeres per aquest guardó, «un premi més que merescut per tota la seua trajectòria i pel seu treball en aquesta crisi, on no s'ha cansat d'evidenciar que la igualtat de gènere importa en la resposta a la COVID-19».

En el seminari s'aborden diferents temàtiques com els costos subjectius, socials i polítics de la gestió de la COVID-19 per a les dones, el gènere i salut en el teletreball, l'ocupació i inclusió en el context de la COVID-19, la masculinitat i la conciliació en el context de la pandèmia, la violència contra les dones en temps de pandèmia sanitària, o bones pràctiques per a la prevenció de la violència de gènere en situacions de confinament, entre altres.