L’UJI presenta els treballs finançats pel programa UJI-Encultura Projectes i la Diputació de Castelló En la jornada tècnica també s’han explicat altres projectes vinculats al PEU i al curs de postgrau «Cultura i desenvolupament. Ocupació en el sector cultural»

29/01/2020 | SCP

•  jornada-projectes-diputacio Projectes_Encultura_19DLL15_in

FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I ha presentat en una jornada tècnica els dos projectes culturals d’impacte en el territori de la província de Castelló emmarcats dins la primera convocatòria de projectes culturals del programa UJI-Encultura Projectes dirigida a  mitigar el despoblament en àmbits rurals: «Inventari del patrimoni arqueològic del Penyagolosa» i «Escoles de Masos-Museu Pedagògic». A la jornada han assistit la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals de l’UJI, Carmen Lázaro, i la diputada de Cultura, Ruth Sanz.

En la presentació de la jornada, la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals, Carmen Lázaro, ha recordat que l’objectiu d’aquesta és fer valdre la col·laboració entre Diputació i Universitat amb els diferents projectes, a més de servir com a marc de trobada dels diferents projectes per a poder crear sinergies i llaços de connexió entre si. Per la seua part, la diputada Ruth Sanz ha destacat la importància d’aquesta col·laboració amb la qual ambdues institucions aposten  per iniciatives que generen una riquesa cultural i patrimonial a tota la província.

«Inventari del patrimoni arqueològic del Penyagolosa», dirigit pel catedràtic del Departament d’Administració d’Empreses i Màrqueting de la Universitat Jaume I, Miguel Ángel Moliner, té com a objectiu elaborar un catàleg arqueològic dels quatre municipis de la mancomunitat del Penyagolosa (Atzeneta del Maestrat, Benafigos, Vistabella del Maestrat i Xodos) i estudiar-ne la valorització mitjançant la transformació en productes turístics que generen un flux de visitants que millore l’economia de la zona. Com a part del treball, s’ha elaborat un informe final de l’inventari arqueològic del terme municipal d’Atzeneta del Maestrat en el qual s’han catalogat fins a 35 jaciments quan fins ara sols n’hi havia catalogats set. La troballa documentada més antiga és una fulla de dors rebaixat que es remunta al període Paleolític Final (35.000 a.C.-11.500 a.C.). Molt interessant ha sigut la identificació de jaciments del Neolític (VI-IV mil·lenni a.C.) perquè se n’han localitzat un total de sis (dos del Neolític Antic, quatre del Mitjà i sis del Final). Aquesta concentració és única a tota la Comunitat Valenciana on no hi ha constància d’altre terme municipal amb aquesta densitat de jaciments neolítics.

«Escoles de Masos-Museu Pedagògic» és l’altre dels projectes del programa UJI-Encultura dins de la categoria de projectes l’impacte dels quals es concreta en l’entorn de la província de Castelló que s’ha presentat en la jornada. L’objectiu d’aquest treball, dirigit pel professor del Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura de l’UJI, Tomàs Segarra, és cartografiar les escoles de masos a les comarques rurals de Castelló, recuperar,  catalogar i difondre, a través de l’espai virtual del Museu Pedagògic de Castelló, el patrimoni immaterial d’aquestes escoles mitjançant entrevistes i grups de discussió amb antics i antigues mestres, alumnat i veïnat d’aquestes escoles.

Durant la jornada també s’han presentat els projectes PEU-2020 «AVAN, centres rurals de recerca contemporània» i «Ràdio Vives 21», així com els projectes del curs de postgrau «Cultura i desenvolupament. Ocupació en el sector cultural» titulats «Espai cultural comunitari», «FES IRTA», «RAMPA. Red accesible de museos, patrimonio y arte» i «Paraules des del record».

També s’ha posat de manifest que ja s’ha obert la segona convocatòria del programa UJI-Encultura Projectes.