Castelló se suma per primera vegada al Dia Mundial de la Investigació en Càncer

27/09/2019 | SCP

Castelló s'ha sumat per primera vegada als actes entorn del Dia Mundial de la Investigació en Càncer (WCRD en les seues sigles en anglès) que se celebra cada 24 de setembre, amb diferents actes a la província. Durant el matí les activitats s'han centrat en l'Hospital de la Plana de Vila-real i ja a la tarda el Menador espai cultural ha acollit la I Jornada del Dia Mundial de la Recerca en Càncer.

El principal objectiu d'aquesta jornada ha estat el d'acostar la recerca a la societat castellonenca, donar a conèixer el programa «Ciència per a tots» i divulgar les ajudes de la Fundació Científica AECC, amb la presentació del projecte de la Beca Predoctoral atorgada a Raquel Gil Edo, que desenvolupa la seua tasca la Universitat Jaume I.

A l'acte han assistit la vicerectora d’Estudiantat i Compromís Social de la Universitat Jaume I, Inmaculada Rodríguez Moya; la diputada provincial Xaro Miralles; la regidora de Sanitat de l'Ajuntament de Castelló, Mary Carmen Ribera i el president de la AECC Castelló. Carlos Camahort. La presentació ha estat a càrrec de la periodista i voluntària de la AECC Patricia Mir.

La Jornada ha comptat amb la intervenció de destacats ponents de la província que duen a terme els seus projectes de recerca oncològics en diferents àmbits com l'UJI, l'Hospital Provincial de Castelló i el CIPF. Mar Puchol Foz, coordinadora de voluntariat AECC Castelló ha estat l'encarregada d'explicar el programa «Ciència per a tots». I ha descrit part del seu treball en una intervenció titulada «Síntesi i avaluació biològica d'agents anticáncer multidiana amb efecte inmunomodulador, antiangiogénico i antivascular».

Un altre dels temes que es van abordar en aquesta jornada ha estat l'exercici físic com a tractament coadjuvant en pacients amb càncer. Una ponència dirigida per Elena García Roca, doctoranda en Ciències Biomèdiques i Salut de l'UJI. García ha assenyalat que estan treballant en un programa d'exercici físic programat, supervisat i personalitzat en pacients oncològics amb el qual «es pretén millorar la força muscular, la capacitat aeròbica, la flexibilitat i valorar la repercussió del mateix sobre la qualitat de vida dels pacients».

A continuació, ha intervingut Mª Jesús Vicent Docón, cap del Laboratori de Polímers Terapèutics del Centre de Recerca Príncep Felip (CIPF) de València. L'activitat investigadora d'aquest laboratori se centra en el desenvolupament de conjugats polimèrics de segona generació, noves nanomedicinas amb aplicació tant en teràpia anticancerígena com en medicina regenerativa en l'àmbit terapèutic així com en diagnòstic molecular.

Per la seua part, el cap del Servei d'Oncologia Mèdica del Consorci Hospitalari Pro-vincial de Castelló, el doctor Alfredo Sánchez Hernández que ha abordat el trinomi «recerca, innovació i càncer».

Després de les ponències, la AECC Castelló ha rendit un sentit homenatge a l'investigador de la Universitat Jaume I, Juan Murga Clausell, per a posar en valor i promocionar la convocatòria de la Beca de col·laboració Juan Murga Clausell. Una comesa que ha estat a càrrec del catedràtic de Química Orgànica de l'UJI Miguel Carda Usó. A la sala estaven alguns dels seus familiars.

La jornada ha conclòs amb un emotiu vídeo i unes paraules de la coordinadora pro-vincial de la AECC Castelló Salomé Esteller que ha recordat el prec d'aquesta rosteixo-ciación per a reclamar un Pla Nacional de Recerca en Càncer que dupliqui la inversió, retingui el talent i impulsi la innovació.

A aquesta jornada s'ha sumat la presència de la AECC en la Setmana de Benvinguda per a l'estudiantat de l'UJI organitzada pel Consell de l’Estudiantat, amb la organització de la I Marxa Solidària «Caminem amb tu» dins del recinte de l'UJI i el taller d'extracció d'ADN, que s'han realitzat durant aquesta setmana.