La Diputació i l'UJI reforçaran la seua col·laboració en defensa d'una nova ruralitat i per a combatre la despoblació

17/09/2019 | SCP

•  visita-institucional-diputacio Visita_President_Diputacio_19DLL08_in

FOTO: Damián Llorens

La lluita contra la despoblació i la defensa d'una nova ruralitat són dues dels aspectes que uneixen a la Diputació de Castelló i la Universitat Jaume I, que ja treballen per a reforçar el treball comú que mantenen des de fa anys i buscar nous camins que permetin donar un servei tant als estudiants com als municipis d'interior.

Són alguns dels aspectes analitzats aquest matí en la reunió mantinguda en l'UJI entre el president de la Diputació, José Martí, i la rectora de la universitat, Eva Alcón, trobada en el qual han participat la diputada de Cultura, Ruth Sanz; les vicerectores de Cultura i Relacions Internacionals, Carmen Lázaro, i d'Estudiantat i Compromís Social, Inmaculada Rodríguez, i el vicerector de Planificació, Coordinació i Comunicació, Modest Fabra.

José Martí ha posat l'accent en el nou model de diputació, que està impulsant des de la posada en marxa de la nova corporació política, on la batalla contra la despoblació “és per a nosaltres fonamental”. Per a Martí, “és necessari treballar amb força en el canvi necessari de la mentalitat sobre el rural”, insistint que cal defensar el que ja funciona, però avançar en nous camins perquè la nova ruralitat, que és sinònim de naturalesa, qualitat de vida i benestar social, estigui present en les nostres vides”. I en aquest plantejament, per al president de la diputació “és fonamental treballar de la mà amb la Universitat Jaume I, que fa una labor extraordinària per a formar als estudiants i acostar-los les oportunitats de desenvolupament personal i professional que els ofereixen, no només els municipis més grans del litoral, sinó els de l'interior de la província”.

La rectora de l'UJI, per part seva, ha obert les portes de la universitat a continuar buscant noves eines que permetin el treball conjunt entre totes dues institucions, destacant la bona salut que té aquesta col·laboració. De fet, entre tots dos ja s'estan analitzant noves possibilitats per a promoure polítiques de desenvolupament rural i lluitar contra la despoblació dels nuclis amb menys de 3.000 habitants, que suposaria promoure un programa de pràctiques en l'àmbit rural, alguna cosa que ja s'està aplicant amb èxit en altres comunitats autònomes.

Per a José Martí, “és important donar serveis als joves perquè vegin que als pobles també poden desenvolupar-se professionalment i poden trobar un camí per a quedar-se a viure en ells”. Per això, considera positiu analitzar al detall les propostes vinculades amb la ruralitat que arriben des de l'àmbit universitari.

La Diputació i l'UJI treballen de la mà en diversos àmbits, programes que en conjunt sumen una aportació de la institució provincial que ronda els 160.000 euros. D'una banda està el conveni per a finançar activitats culturals, xifrat en 110.000 euros, on destaca sobretot el Programa d'Extensió Universitària (PEU), en el qual la diputació participa de forma activa. Al costat d'això, està en marxa la Càtedra Diputació de Centres Històrics i Itineraris Culturals, destinat a finançar el projecte Camins de Penyagolosa, que compta amb una partida de 44.000 euros. Finalment apareix el conveni amb la Fundació Universitat Empresa, dotat amb 6.000 euros.