La rectora de l'UJI presideix la primera reunió de la Delegació per a Polítiques d'Igualtat de Crue Universitats Espanyoles La iniciativa va nàixer a proposta de la Presidència de Crue i està liderada per Eva Alcón, rectora de la Universitat Jaume I

11/09/2019 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha presidit la presentació de la Delegació de la Presidència de Crue Universitats Espanyoles per a Polítiques d'Igualtat que ha tingut lloc en la Universidad Pontificia Comillas, a Madrid. Aquesta delegació ha sigut creada a proposta de la Presidència de la Crue i està liderada per Eva Alcón. Crue sempre ha plantejat com una de les seues prioritats la defensa de la igualtat entre dones i homes i, per a això, s'han desenvolupat en els últims anys projectes dirigits a la plena consecució d'aquest dret universal, dins i fora de les estructures acadèmiques.

La delegació s'ha creat amb l'objectiu de tenir present la igualtat de manera transversal en totes les accions impulsades per Crue i per a mantenir una constant interlocució amb les administracions públiques, especialment amb el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, així com amb la Secretaria d'Estat d'Igualtat i l'Institut de la Dona i per a la Igualtat d'Oportunitats. La seua finalitat és continuar treballant de manera conjunta en l'eliminació de la bretxa de gènere existent en la universitat espanyola.

En aquesta primera trobada, la rectora de l'UJI ha explicat als assistents la naturalesa d'aquesta iniciativa. Eva Alcón ha recordat les paraules del president de Crue i rector de la Universitat de Còrdova i ha assegurat que «és el moment que les universitats avancen i facen un pas més cap a accions concretes». Després de recordar el «magnífic treball fet des de les unitats d'igualtat de les universitats», Alcón ha posat l'accent en «la importància de coordinar amb tots els agents implicats, dins i fora de la universitat, les iniciatives que busquen promoure la igualtat efectiva entre dones i homes». A més, la delegada de la Presidència de Crue per a Polítiques d'Igualtat s'ha compromés a mantenir trobades periòdiques com la realitzada avui a Madrid per a «anar portant amb l'ajuda i concurs de tots bones pràctiques per a incorporar a les nostres universitats».

La rectora de l'UJI ha estat acompanyada per Carlos García, conseller tècnic de l'Institut de la Dona; i per Eva López, coordinadora del Projecte Innovatia 8.3. Aquesta última ha sigut convidada per a explicar a les persones assistents aquest projecte, desenvolupat de manera conjunta amb l'Institut de la Dona. L'objectiu principal d'aquest programa és incorporar la perspectiva de gènere en la creació d'empreses de base científica.

Finalment, la rectora de l'UJI ha exposat als presents el full de ruta de la Delegació per a Polítiques d'Igualtat:

1. Promoure la igualtat real com a prioritat en l'agenda universitària.
2. Coordinar-se amb ANECA per a incorporar la perspectiva de gènere en tots els plans d'estudi de graus i postgraus.
3. Impulsar la creació d'una àrea de coneixement específica per als estudis feministes i de gènere.
4. Col·laborar amb l'administració i el sector empresarial per a fomentar la igualtat i el lideratge de les dones.
5. Proposar a les agències científiques de referència la modificació de les normatives de publicació de la universitat perquè el format de citacions i referències bibliogràfiques acadèmiques contemplen el nom complet de l'autora o autor.
6. Promoure la visualització de les dones investigadores i científiques i les seues aportacions, mitjançant una major presència en reconeixements públics (honoris causa o medalles d'or, entre altres), en la denominació d'espais o en premis.
7. Sol·licitar la incorporació de la perspectiva de gènere en el projecte de la nova Llei d'Universitats, i col·laborar amb les meses tècniques ja establides a aquest efecte.
8. Donar suport al Grup de Polítiques de Gènere de Crue, a través del Comité Permanent, instant les universitats a la seua màxima implicació en aquest grup.
9. Coordinar accions amb l'Institut de la Dona i la Reial Acadèmia d'Enginyeria.
10. Instar el Govern a vetlar per la paritat en les comissions relacionades amb l'àmbit universitari, científic i d'investigació.
11. Fer d'enllaç entre els grups de treball dels diferents ministeris en temes relacionats amb la igualtat.
12. Impulsar la normalització i ús del llenguatge no sexista i la comunicació inclusiva.
13. Promoure la innovació i l'emprenedoria de les dones a partir del projecte Innovatia 8.3